torek, 3. avgust 2010

Kontroll (2003)


Slovenski naslov: Kontrola
Drugi naslovi: Control
Država: Madžarska
Leto: 2003
Žanri: Drama, Triler, Komedija, Romantični
Dolžina:  105 minut, Imdb
Režija: Nimród Antal
Scenarij: Jim Adler, Nimród Antal
Igrajo: Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Bence Mátyási, Gyözö Szabó, Eszter Balla

O Nimródu Antalu sem že napisal nekaj besed tukaj, ko sam pod drobnogled vzel Armored, s katerim je Antal brcnil v temo, potem ko je posnel dva zanimiva filma. Pravkar v domačih kinih lahko vidimo Predatorje, film ki Antala postavlja v »blockbuster« kategorijo, kamor sodijo odmevni in predvsem finančno uspešni režiserji in njihovi filmi. Da se uvrstiš v to kategorijo, moraš posneti nekaj odmevnega, film ki bo prepričal producente, da obvladaš posel. Film s katerim je dokazal svoje znanje je režiser posnel na Madžarskem pred sedmimi leti. Kontroll je bil zanj odskočna deska, film ki so ga nagradili v Cannesu in številnih drugih festivalih. Ker sem videl vse kar je posnel, razen domnevno  najboljšega Kontroll, je prišel čas da popravim to »napako.« 

Že v uvodu, ko nas ogovori predstavnik podjetja, ki upravlja s podzemno železnico madžarske prestolnice nam je jasno, da ne bomo spremljali povprečne filmske pripovedi. Dogajanje se osredotoča na ljudi, ki služijo kruh pod zemljo, njihov delovni dan se v celoti odvija na postajah in vlakih budimpeštanske podzemne železnice. Ti ljudje so kontrolorji, njihova naloga je preprečiti brezplačno vožnjo. Preverjanje vozovnic zna včasih biti kar zahtevna naloga (npr., če naletite na skupino okajenih navijačev), zato kontrolorji delajo v skupinah, ali bolj natančno peterkah. Vsaka peterka ima naravnega vodjo, kar je v našem primeru Bulcsú (Sándor Csányi), ki nikoli ne zapusti podzemlja, izhod na površje je zanj nekaj nepredstavljivega. Kontrolorjem v resnici ni mar, če se peljete brez vozovnice ali ne, saj količnik uspešnosti in zajebani šefi dihajo za ovratnik vsakega kontrolorja. Izpolniti je potrebno normo in dobiti dovolj »zastonjkarjev,« če želiš obdržati službo. A to ni vse dogajanje, ki zapolnjuje življenje povprečnega kontrolorja. Tam spodaj lahko počneš marsikaj. Lahko se podiš za morilcem iz metroja, ki svoje žrtve pokonča tako, da ji v ključnem trenutku porine pod kolesa prihajajočega vlaka,  preganjaš mladeniča polnega kondicije ki te vedno zajebava, lahko najdeš tudi ljubezen, če ti všeč je dekle v kostumu plišastega medvedka.

Antalov režiserski prvenec je odlikuje nekaj zanimivih rešitev. Ena izmed njih je ta, da celoten film posname na podzemnih progah podzemne železnice. Kamera niti enkrat ne ujame dnevne svetlobe, njegova mizanscena je idealna za ustvarjanje občutka tesnobe. Čeprav v oznakah na največjem svetovnem filmskem portalu IMDB ne boste našli oznake komedija, je Kontroll pravzaprav komična drama. Komedija je resda črna, na trenutke film preide v zelo mračne, celo grozljive odtenke, toda zame je njegova največja vrednost ravno ta komični element, ki me je večkrat iskreno nasmejal. Humor izvira iz vsakdanjih situacij, v katerih se hote ali nehote znajdejo kontrolorji med opravljanjem svojega dela. Surrealistični elementi so najbolj izraženi v prizorih, ki obravnavajo serijskega morilca iz metroja. Režiser gledalca postavlja v dvomljiv položaj, v katerem je identiteta oz. celo obstoj morilca vprašljiv. Podobna oblačila glavnega junaka in morilca, njegove moraste sanje in izzivanje usode s tekom po tirnicah, so znaki, ki opozarjajo bodisi na Bulcsújev notranji boj, bodisi na njegovo temačno stran. Kontroll je zelo zabaven film, s pravo mero suspenza, komedije in romance. Antalu je z minimalnimi sredstvi in pogumno izbiro prizorišča uspelo posneti dinamičen film, brez specialnih efektov in kaskaderjev.

Ocena: 7.5/10

Ni komentarjev:

Objavite komentar