sobota, 26. september 2015

Feher isten [White God] (2014)


Slovenski naslov: Beli bog
Država: Madžarska, Nemčija
Leto: 2014 
Žanri: Drama
Dolžina: 121' ,  Imdb 
Režija: Kornel Mundruczo
Scenarij: Kornel Mundruczo, Kata Weber, Viktoria Petranyi
Igrajo: Zsofia Psotta, Sandor Zsoter, Lili Manori, Laszlo Galffi, Szabolcs Thuroczy, Lili Horvath, Erwin Nagy, Kornel Mundruczo

Med dvema milijonoma prebivalcev sodobne Budimpešte živi pubertetniška deklica Lili, ki se najbolje razume s svojim psom Hagenom. Najstnica sicer živi z mamo, saj sta se starša pred časom razšla, a ko mati za tri mesece odide v Avstralijo, se Lili začasno preseli k očetu. Tega zmoti, da bo poleg hčere moral skrbeti še za psa in takoj predlaga, da se ga znebita. In ko hčerkinega ljubljenčka na stopnišču zagleda še neprijazna, sovražno nastrojena soseda, je  Hagenova usoda zapečatena. Mesto je namreč pred časom sprejelo odlok, ki favorizira rodovniške pse in določa visoke dajatve za lastnike mešančkov. S tem je oblast praktično izobčila mešance in potepuške pse, ki so preplavili mestne ulice in zatočišča za živali. Med njimi se znajde tudi Hagen, ki ga oče na silo loči od hčerke in pusti na ulici. Lili je potem še dolgo brezuspešno iskala svojega štirinožnega prijatelja, a je na koncu obupala. Takšen je zaplet videti iz človeške perspektive, v nadaljevanju pa zgodbo in razplet spremljamo iz veliko zanimivejše pasje perspektive.
Madžarski režiser Kornel Mundruczo, ki je posnel festivalske uspešnice Pleasant Days (2002) in Delta (2008), se je z Belim bogom lani vrnil v Cannes in zanj prejel glavno nagrado programskega sklopa Poseben pogled. Glede na perspektivo, oziroma »poseben pogled,« ki ga film nudi gledalcu, se odločitev zdi povsem primerna. Potem ko Hagen pristane na ulici, brez svoje mlade gospodarice, spremljamo pasje življenje iz edine prave perspektive — tiste pasje. Mundruczo in njegova ekipa se s kamerami spustita na pasji nivo in nam pokažeta, kako je pravzaprav biti pes v svetu, v katerem je nesporni vladar človek. Ravno v tem najdaljšem delu, ko se fokus pripovedi preusmeri na živali, film doživlja svoje najsijajnejše trenutke. Živali so nosilci zgodbe v vizualno in tehnično impresivnih sekvencah, vključno z najmočnejšim prizorom v celem filmu. Zato na tem mestu velja pohvaliti  vse sodelujoče živali in njihove dreserje, ki so zelo uspešno sinhronizirali tako veliko število psov (na snemanju je sodelovalo okoli 250 štirinožcev). Motiv upora živali proti človeku je za Mundrucza priložnost za iskren poklon avtorjem in filmom, ki so ta motiv najbolj uspešno prenesli na filmski trak (Ptiči, Planet opic) . Čeprav večji del filma spremljamo dogajanje iz pasje perspektive, Beli bog vseeno ni film o človekovem najboljšem prijatelju, ampak film o nas samih. Ustvarjalci se z delitvijo psov na mešance in čistokrvne živali in odnosom ljudi do teh živali, niti niso pretirano trudil maskirati očitno alegorijo medrazrednih / medrasnih / medverskih odnosov med ljudmi. Iz tega vidika je Beli bog film, ki ogledalo nastavlja predvsem nam, ljudem. Danes, ko na mejah evropskih držav kampirajo »drugačni« ljudje in ko na razpadajočih čolnih v smeri Evropi pluje še več »drugačnih« ljudi, ki praktično nimajo kaj izgubiti,  je sporočilnost naslovne stvaritve aktualnejša kot kdajkoli prej. Navkljub pozitivnosti sporočila bi raje videl, če bi  Mundruczo to osrednjo prispodobo obravnaval bolj subtilno. Zadovoljen ne morem biti niti z večino človeških likov, ki so v funkciji generiranja ustrezne maščevalne klime zastavljeni preveč enodimenzionalno; karakterizacije skorajda ni, in vsaj pri pomembnejših likih bi želel videti nekaj več globine. Potem so tu še nekatere moteče nelogičnosti (pes, ki se najprej ne zna vrniti domov v nadaljevanju brez težav locira vse zlobneže), a v tem primeru sem na račun prevladujočih dobrih lastnosti pripravljen zamižati na eno oko. In zakaj Beli bog? Producentka in ko-scenaristka Viktoria Petranyi je ponudila naslednjo razlago: "Naslov predstavlja nas — ljudi. Počutimo se superiorne v razmerju do vseh ostalih ras/vrst, posegamo v njihove pravice in to je vprašanje, ki od gledalca zahteva razmislek in presojo."  

Ocena:


Ni komentarjev:

Objavite komentar