Helena Zengel in Systemsprenger (2019), © kineo Film |
Slo naslov: Razbijalka sistema
Drugi naslovi: System Crasher
Država: Nemčija
Jezik: nemščina
Leto: 2019
Dolžina: 118', Imdb
Žanri: drama
Režija: Nora Fingscheidt
Scenarij: Nora Fingscheidt
Igrajo: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide, Lisa Hagmeister, Melanie Straub, Maryam Zaree
Vedno mi je v zadovoljstvo zapisati nekaj vrstic o odmevnih debitantskih filmih, s katerimi se z novimi imeni širi krog ustvarjalcev, od katerih lahko pričakujemo velike in vznemirljive stvari. Razbijalka sistema nemške režiserke Nore Fingscheidt je eden takšnih naslovov, ki po moji oceni sodi v najožji krog najboljših stvaritev lanskega leta. Film je prejel berlinskega srebrnega medveda in predstavljal Nemčijo v boju za tujejezičnega oskarja, pri nas smo ga lahko ujeli na lanskem LIFFu, konec januarja pa še v sklopu 10. FEMF-a.
Glavna junakinja zgodbe je 9-letna deklica Benni, ki potrebuje le nekaj minut, da nas povsem šokira in prepriča, kako zelo zahtevno je življenje v njeni bližini. Za njenimi modrimi očmi se skriva bitje, ki svet opazuje skozi izkrivljeno prizmo vedenjske motnje, zavoljo katere je spoznala osebje praktično vseh lokalnih vzgojno-varstvenih ustanov. Benni je nočna mora večine socialnih delavcev, saj ti enostavno ne morejo najti formule, s katero bi jo vključili v obstoječi socialno-varstveni sistem. Je razbijalka sistema, ki so je ne da vkalupiti v obstoječe normative obnašanja in interakcije z okolico. Toda nekateri ji, kljub številnim spodletelim poskusom, ne morejo obrniti hrbta. To sta v prvi vrsti toplosrčna, zaščitniška gospa Bafane in mladi koordinator Micha, čigar naloga je dekličina vključitev v izobraževalni program za otroke s posebnimi potrebami.
Helena Zengel in Systemsprenger (2019), © kineo / Weydemann Bros. / Yunus Roy Imer |
Dokaj jasno je, da so motnje, ki tako močno obeležuje njen obstoj, generirale travme v zgodnjem otroštvu in problematična vloga šibke, nedorasle matere. Toda avtorica Nora Fingscheid se ne spušča v globljo analizo korenin disfunkcije, ampak se raje osredotoči na sedanjost in napore socialnih delavcev, ki deklici po najboljših močeh poskušajo pomagati doseči zadosten nivo socializacije. Pripoved je zastavljena tako, da nam na enem nivoju pomaga razumeti impulze, ki ženejo junakinjo in pojasnjuje zakaj so njena dejanja v resnici le neartikulirani, težje razumljivi klici na pomoč. Na drugi strani imamo omenjena socialna delavca, ki za nenadnimi izbruhi besa in drugimi iracionalnimi vedenjskimi vzorci znata prepoznati otrokovo stisko.
Razbijalka sistema je tako močna izkušnja zato ker gledalca zna postavi v precep med mlado junakinjo in tistimi, ki ji poskušajo pomagati. In prav zato nas med ogledom prevzema vedno močnejši občutek razpetosti med željo, da Benni naposled najde prepotrebni notranji mir, ter razumevanja za čustveno prizadetost tistih, ki ji nesebično pomagajo, a zaradi objektivnih razlogov ne morejo storiti več. Benni nam zleze pod kožo tudi zavoljo izjemnega igralskega nastopa mlade Helene Zengel, ki je ustvarila eno najboljših otroških vlog v vsej filmski zgodovini. Vem, da je o tem nesmiselno razpredati, toda prepričan sem, da bi ob takšnem nastopu letošnje oskarjevske nominiranke za glavno žensko vlogo imele (pre)hudo konkurenco v mladi Nemki, ako bi prvenec Nore Fingscheidt prihajal iz angleškega govornega območja. Helene je nesporna prva violina igralske zasedbe, a je vseeno potrebno izpostaviti odličen prispevek celotne igralske zasedbe in nekaj ključnih igralcev v stranskih vlogah (Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide). Izvrstna zgodba in dobri igralski nastopi so lepo zaokroženi s suvereno tehnično komponento filma, ki nas ob izbruhih glavne junakinje z montažo, ritmom in glasbo zna potegniti v vrtinec nekontroliranega dogajanja in nato, ko je to potrebno ustaviti konje, upočasniti ritem in si vzeti čas za studiozno raziskovanje čustev protagonistov. Zavoljo vsega naštetega je Razbijalka sistema silovita, nepozabna izkušnja, ki jo nikakor ne smete zamuditi.
Ocena
Ni komentarjev:
Objavite komentar