torek, 11. februar 2020

Waves (2019)

Taylor Russell in Waves, Photo: A24

Slovenski naslov: -
Država: ZDA
Jezik: angleščina
Leto: 2019
Žanri: drama
Dolžina: 135'Imdb 
Režija: Trey Edward Shults
Scenarij: Trey Edward Shults
Igrajo: Taylor Russell, Kelvin Harrison Jr., Sterling K. Brown, Sterling K. Brown, Lucas Hedges, Alexa Demie 


Mladi ameriški režiser in scenarist Trey Edward Shults je pri rosnih 31-ih že podpisal tri odmevne celovečerce. Bolj zagreti spremljevalci ameriške neodvisne scene s(m)o registrirali že nizkoproračunski prvenec Krisha (2015), ki je zanimivo povzel družinsko disfunkcijo iz perspektive glavne junakinje, sicer alkoholičarke, ki ob zahvalnem dnevu obišče svojo odtujeno družino. Shultz je z drugim celovečercem, post apokaliptično dramo s primesmi grozljivke It Comes at Night (2017) dokazal, da zelo dobro obvlada suspenz, z naslovnim, pa je mojem mnenju stopil še stopničko višje in posnel svoj verjetno najboljši film doslej. 

Nekakšna rdeča nit njegovih filmov je karakterizacija likov skozi opazovanje družinske dinamike v različnih kriznih situacijah. Tokrat nas povabi na Florido, v življenja dobrostoječe štiričlanske temnopolte družine Williams. Visok življenjski standard je plod prizadevanj ambicioznega očeta Ronalda (Sterling K. Brown), nekoč uspešnega atleta, ki po poškodbi in koncu kariere uspešno vodi lastno gradbeno podjetje. Oče disciplino in zmagovalno miselnost želi vcepiti tudi svojima otrokoma, starejšemu Tylerju (Kelvin Harrison Jr.) in nekaj let mlajši Emily (Taylor Russell), ki več starševske topline in razumevanja za njune najstniške tegobe praviloma najdeta pri Catherine (Renée Elise Goldsberry), čeprav ta ni njuna biološka mati. Tyler se še posebej vneto trudi doseči visoke standarde, ki ga predenj postavlja zahtevni oče. In zaenkrat je na dobri poti, da tudi sam spiše lastno zgodbo o uspehu. Mladenič je namreč najperspektivnejši rokoborec v šolski ekipi, z zagotovljeno štipendijo na odlični univerzi. Zdi se, da ga na poti proti vrhu ne more ustaviti nič. Niti nadležna poškodba ramena, ki jo Tyler na vsak način poskuša skriti pred družino in trenerji.

Kelvin Harrison Jr. & Sterling K. Brown in Waves, Photo: A24
To je le osnovni zaplet prvega dela zgodbe, ki nam iz perspektive najprej brata, in nato, v drugem delu, še njegove mlajše sestre, prikaže dogodke, ki so močno zaznamovali družino Williams in ljudi iz njihovega kroga. Shults nas v svet njegovih junakov potegne z impresivnimi vizualnimi prejemi in fino sinhronizirano glasbeno spremljavo, ki učinkovito odseva počutje protagonistov. Glasba v življenju mladega človeka (in človeka na sploh) vedno ima posebno vlogo. In Shults se tega zelo dobro zaveda, ko se ob ritmih izbranih hitov in s premišljenimi gibi kamere zapodi v sam epicenter dogajanja. Kamera na nek način postane aktivni udeleženec dogajanja, ki učinkovito posreduje izkušnjo protagonistov. Snemalec Drew Daniels je skrbel za fotografijo pri vseh treh Shultsovih celovečercih in Waves je s svojo vizualno posebnostjo sam po sebi dokaz odličnega sodelovanja in kompatibilnosti dveh ustvarjalcev. Eksperimentiranje z različnimi razmerji slike, filtri, postavitvijo in premiki kamere niso zgolj tehnične ekshibicije ampak učinkovito sredstvo za vpogled v notranji svet protagonistov.

Waves odlično usklajuje številne pomembne elemente filmskega jezika. Poleg naštetega velja omeniti vsaj še ekspresivno barvno paleto in montažne prejeme, ki zgodbi dajejo ritem in so pomemben gradnik vsesplošnega vzdušja. Prvi del zgodbe, v katerem je v ospredju Tyler je zaznamovan z hitrejšo montažo in premiki kamere, ki poudarjajo kaotičnost njegovega sveta. V drugem delu filma, ko v ospredje stopi Emily, preide do spremembe in upočasnitve ritma, s katero nas ustvarjalci potopijo v umirjeno, melanholično bistvo obstoja mlade ženske zaznamovane z družinsko tragedijo. V kontrapunktu med značaji brata in sestre je vtkana sporočilna nit, ki nas opominja na nujnost spoštovanja individualizma in edinstvenosti posameznika. Na pritiske se odzivamo različno in v skladu z značaji izbiramo poti, ki nas pogosto (pri)peljejo v mesta in stanja, v katerim ne želimo biti. Waves je obenem opomnik, da živimo v izrazito tekmovalnem, v kopičenje materialnih dobrin usmerjenem svetu, v katerem je pot v napačno smer pogosto tlakovana z dobrimi nameni. Nekaj podobnega na koncu spozna tudi oče (odlični Sterling K. Brown), ki je v dobri veri storil napake, ki jih bo obžaloval do konca življenja. Waves je nenazadnje film o človekovi ranljivosti, nepopolnosti in nujnosti odpuščanja, najbolj zanesljive poti v smeri iskanja ravnovesja in notranjega miru.



Ocena


Ni komentarjev:

Objavite komentar