Slovenski naslov: -
Država: ZDA
Leto: 2014
Žanri: Krimi, Drama, Misterij
Dolžina: 148', Imdb
Režija: Paul Thomas Anderson
Scenarij: Paul Thomas Anderson, Thomas Pynchon (knjiga)
Igrajo: Joaquin Phoenix, Josh Brolin, Benicio Del Toro, Katherine Waterston,Owen Wilson, Maya Rudolph, Reese Witherspoon
Inherent Vice je
najnovejši film Paula Thomasa Andersona,
o katerem se je v zadnjih nekaj mesecih pisalo in govorilo veliko manj,
kot bi, glede na režiserjev pedigre,
pričakovali. Film človeka, ki je vse od
prvenca Hard Eight (filmu je kasneje vrnjen prvotni naslov Sydney, ki ga je
Anderson zaradi studijskih pritiskov sprva moral spremeniti), snemal prave
filmske mojstrovine, je tudi tokrat posnel zelo poseben film. Film, ki iz moje perspektive verjetno nikoli
ne bo krojil samega vrha njegovega ustvarjalnega opusa, a vseeno film, ki bo
brez težav kljuboval zobu časa in obdržal trajno mesto v mojih filmskih
spominih. Anderson se je tokrat lotil zahtevne ekranizacije istoimenske knjižne
uspešnice Thomasa Pynchona, enega izmed
velikanov ameriške sodobne književnosti in tako postal prvi režiser, ki je v
igrani film (poznavalci pravijo, da dokaj zvesto) pretočil kakšno izmed Pynchonovih del[1].
»Inherent Vice« v pričujočem primeru označuje tisti neizogibni element
tveganja, prisoten v vsem kar počnemo. V poslovnih, življenjskih in vseh
ostalih odločitvah, je ne glede na pomembnost le-teh vedno prisoten riziko, ki
se mu ne moremo izogniti, torej, nekaj kar podzavestno sprejemamo. Malo sem
zakompliciral, a verjemite mi, tudi filmska zgodba za tem naslovom je zelo
zapletena. Tako zelo, da se je pri opisovanju vsebine brezpredmetno spuščati v
podrobnosti. V najbolj grobih črtah povedano se zgodba vrti okoli privatnega
detektiva Larryja "Doc" Sportella, ki se zaplete v preiskavo
izginotja bivšega dekleta in premožnega nepremičninskega mogotca. Na poti pa mu
stojijo lokalna policija, z detektivom Christianom
"Bigfoot" Bjornsenom na čeli, FBI, nacistična motoristična tolpa in
še kdo.
Likov in novih zapletov je toliko, da sem nekje na četrtem (ali petem, nisem več
prepričan) scenarističnem ovinku prenehal z utrujanjem možganov in tuhtanjem o
tem, kaj je kdo storil, komu in po
čigavem naročilu, s kakšnimi motivi... V meglici številnih džointov, ki jih
pokadi Joaquin Phoenix stvari postanejo meglene do te mere, da tudi številna
porajajoča se vprašanja začnejo izgubljati pomen. V ospredju več ni klasični whodunit motiv, saj se nekje v procesu
začnemo spraševati, kaj sploh preiskuje glavni junak in počasi spoznavamo, da
se vprašanje več ne glasi kdo in zakaj, ampak predvsem kako. V tej namerni
narativni zmedi tudi gledalec postaja vedno bolj podoben zakajenemu glavnemu
protagonistu, ki pri razpletanju teh zamršenih niti ravna intuitivno, saj
njegovi scvrti možgani enostavno več ne ločujejo med z mamili izzvanimi
halucinacijami in resničnimi dogodki. Glede na stanje stvari je uživanje v
filmu odvisno predvsem od zmožnosti gledalca, da potekajočo detektivsko
preiskavo obravnava sekundarno, oziroma kot
element, ki zgodbo resda vleče naprej, a za samo razumevanje filma nima
ključnega pomena. Film sem videl enkrat, potem pa sem se še enkrat osredotočil
na posamezne odseke, ki so dokončno utrdili moje prepričanje, da misteriji, ki
jih rešuje naš hipi detektiv v sandalah le izgovor, da se glavnega junaka
pošlje na pot polno zanimivih preobratov. Inherent Vice je film, pri katerem
moramo odmisliti izhodišče in cilj, in se osredotočiti na vse, kar se dogaja
vmes, uživati v samem potovanju in čim manj razmišljati o tem, kaj, oziroma kje
je končna destinacija. Šele s tem spoznanjem se lahko v polni meri
posvetimo vsem dobrotam, ki jih je P.T. Anderson zamaskiral v to kvazidetektivsko zgodo. Potem postane
Brolinovo zaužitje čokoladne banane še bolj zabavno, resen obraz pa je
praktično nemogoče ohraniti ob Phoenixovih
pronicljivih beležkah v njegovem detektivskem notesu. Oba omenjena sta
naravnost fantastična v svojih rolah, za oko »zapne« tudi relativno neznana Katherine
Waterston. Izpostaviti velja duhovitost dialogov in za Andersona značilno
vrhunsko rekonstrukcijo časovnega obdobja. Odlično glasbo je znova prispeval kitarist skupine Radiohead Jonny
Greenwood, ki je z režiserjem sodeloval že pri filmih Gospodar in Tekla bo kri. Zame sta edina nekoliko
moteča dejavnika povezovanje zgodbe z voice-over tehniko in sama dolžina filma, ki je glede na
Andersonovo dosedanjo prakso povsem pričakovana.
[1]
Nemški režiser in scenarist Robert Bramkamp je leta 2002 posnel dokumentarno
dramo Prüfstand VII, ki je delno navdihnjena s Pynchonovim romanom Gravity's
Rainbow iz leta 1973.
Tudi mene je zmanjkalo v prvo, v drugo malo pred koncem, no v tretje pa je šlo scenarij je zajeban mi je pa všeč, da je posnet v retro stilu. Da je Phoenixu vloga pisana na kožo in Brolinu Wilsona pa sem ne bi poklical. Andersonov Boogie Nights je samo eden in edini.
OdgovoriIzbriši