November je za vse
filmoljube na sonči strani Alp že tradicionalno najbolj zanimiv, z obilico
odličnih filmov zapolnjen mesec, v katerem na velikih platnih v Ljubljani in
Mariboru lahko ujamemo številne vrhunce tekoče letine. Razlog je seveda Liffe, ki
bo med 11. in
22. novembrom od tistih, ki želijo ujeti čim več zanimivih naslovov, zahteval
kar nekaj planiranja in prilagajanja. 26. sezono festivala bo odprl Družinski
film, drugi celovečerec našega Olma Omerzuja, ki živi in ustvarja na
Češkem. Omerzu je po dobro sprejetem prvencu Mlada noč in triletnem
premoru znova v igri za glavno festivalsko nagrado vodomec, saj je njegov film
uvrščen v glavno tekmovalno sekcijo Perspektive. Sekcija Posvečeno prinaša
ustvarjalni opus ameriškega neodvisnega režiserja Hala Hartleyja (z izjemo
njegovega najnovejšega filma Ned Rifle,
ki je uvrščen v sekcijo Kralji in kraljice), s sekcijo Retro pa bo Liffe
obeležil 100 obletnico Technicolorja in ponudil vpogled v evolucijo barvnih
podob na velikih platnih. Tudi letos bom v dveh zapisih izpostavil
najzanimivejše naslove v posameznih
sekcijah, med samim festivalom in v dneh po njem, pa lahko pričakujete še
konkretne zapise posvečene posameznim naslovom. Danes bom pod drobnogled vzel
tekmovalni del programa in sekcijo Kralji in kraljice, ki nam prinaša dela
prepoznavnih in nagrajevanih avtorjev.
-Perspektive-
Tekmovalni del sporeda bo
odprl že omenjeni Družinski film, v katerem Omerzu raziskuje spremembe v
družinski dinamiki, ko najstniški člani družine po nepričakovanem dogodku
ostanejo brez starševskega nadzora. James White, celovečerni prvenec
ameriškega producenta in režiserja Josha Monda in eden izmed odmevnejših
naslovov letošnjega festivala Sundance, prinaša coming-of-age zgodbo mladega Newyorčana, ki se po družinski
tragediji mora soočiti z realnostjo, spremeniti svoje nepremišljeno,
samodestruktivno obnašanje in dokončno odrasti. Mustang je na več
festivalih nagrajeni prvenec turške režiserke Deniz Gamze Ergüven, ki pod
drobnogled vzame konservativnost turške družbe in demoniziranje ženske
spolnosti. Islandska drama Ovna je še ena festivalska uspešnica
in zmagovalec canske sekcije Poseben pogled, ki prinaša zgodbo dveh odtujenih
bratov, ki med seboj ne govorita že štirideset let. Oba se ukvarjata z ovčerejo
in ko ovce napade nevarna bolezen, brata združita moči in skupaj poskušata
rešiti njune živali.
Kubansko-argentinska drama Projekt stoletja, ki je
prepričala žirijo festivala v Rotterdamu, je karakterna študija treh generacij
pripadnikov delavskega razreda (sina, očeta in deda), ki skupaj živijo v blokih
zraven nikoli dokončane jedrske elektrarne, ki je v času rusko-kubanskega
zavezništva javnosti predstavljena kot kubanski »projekt stoletja.«
Najodmevnejši naslov v tem sklopu in glavni favorit za nagrado vodomec je brez
dvoma Savlov sin, dobitnik velike nagrade žirije v Cannesu in eden
izmed filmov o katerem večina od premiere dalje govori z izbranimi besedami.
Film madžarskega režiserja Lászla Nemesa prinaša zgodbo o judovskem ujetniku v
Auschwitzu, ki med prisilnim delom v krematoriju najde truplo dečka, ki bi
lahko bil njegov sin. Odloči se, da poskusi uresničiti nemogoč načrt: poiskal bo rabina in z njegovo
pomočjo organiziral pogreb po tradicionalnih judovskih običajih. Avstrijski
igralec in režiser Karl Markovics se po odličnem prvencu Atmen vrača z dramo Supersvet.
Film v središče postavi 40-letno mater in soprogo, ki živi dokaj enolično
življenje, zaznamovano z obveznostmi do družine in delom v supermarketu. A
ženska nato doživi nenavadno duhovno izkušnjo, ki povsem spremeni njen značaj.
-Kralji in kraljice-
Miguel Gomes, eden izmed
najbolj prepoznavnih portugalskih avtorjev (nazadnje smo na Liffu
gledali njegovo z zlatim globusom nagrajeno romantično dramo Tabu), je režiser z največ filmi v
programskem sklopu Kralji in kraljice. Avtor se bo predstavil s trilogijo, ki
je nekakšna sodobna adaptacija zgodb iz zbirke Tisoč in ena noč. Naslovi
posameznih delov so: Nemiren, Obupan in Začaran. Verjetno najodmevnejši film v
tem sklopu je Jastog, prvi angleško govoreči film grškega kralja komedije absurda Yorgosa
Lanthimosa, ki nam prinaša nadvse zanimiv pogled na sodobna partnerska razmerja.
Že kratki povzetek zgodbe pove, da avtor še naprej ostaja na kurzu, začrtanem z
njegovima prejšnjima filmoma Podočnik
in Alpe. V bližnji prihodnosti zakoni
velevajo, da je treba samske osebe zapreti v Hotel, kjer ti potem imajo 45 dni,
da najdejo ustreznega partnerja. Če ne uspejo, jih pretvorijo v živali po
njihovi lastni izbiri in jih izpustijo v Gozd. Američan Alex Ross Perry predstavlja
Kraljico
zemlje, tesnobno psihološko dramo o dveh prijateljicah, ki se nahajata
sredi problematičnega razpada njunega prijateljstva.
Ostale filme Hala
Hartleyja lahko ujamete v sekciji Posvečeno, njegov najnovejši film pa je
sklepni del trilogije o članih družine Grim. Ned Rifle je humorni
portret neobičajnih družinskih razmerij, ironična in občasno absurdna variacija
na temo maščevanja motiviranega z družinskimi razočaranji. Japonski mojster Takeshi
Kitano se po izletu na televizijo (po Outrage
Beyond je režiral tv film in komični reality šov) vrača s svojo najljubšo kombinacijo,
mešanico komedije in gangsterskega filma. Ryuzo in sedem veličastnih je zgodba
o ostarelem gangsterju, ki na pomoč pokliče svojih sedem enako starih pajdašev
in se zoperstavi mlademu sleparju, ki od njega poskuša izsiliti zajeten kupček
denarja. Drugi japonski film v tem programskem sklopu je Sestrica, nova stvaritev
velikega Hirokazuja Kore-edaja, ki znova secira družinsko dinamiko: tokrat so v
središču tri sestre, ki po očetovi smrti (ta je bil zadnjih petnajst let
odsoten), na pogrebu srečajo plašno polsestro in se z njo zbližajo.
V Taksiju
Jafarja Panahija, ki je v Berlinu prejel zlatega medveda, se režiser usede za
volan enega izmed teheranskih taksijev in s kamero na armaturni plošči beleži
občutke, izjave in komentarje potnikov, ki s svojimi občasno komičnimi in
občasno resnimi zgodbami izrisujejo portret iranske družbe. Mozaično strukturo
imajo tudi Teheranske zgodbe, drugi iranski film v tej sekciji, ki ga
podpisuje režiserka Rakhshan Bani-Etemad. Celovečerec sestavljajo zgodbe sedmih
protagonistov z različnimi materialno-socialnimi statusi (delavci, uslužbenci,
intelektualci…), ki podobno kot Panahijev film zrcalijo iranske družbene
realnosti, vendar režiserka poleg kritike režima izkaže konkretno zanimanje za družbeni
položaj nežnejšega spola. Arnaud Desplechin bo po skoraj dvajsetih letih
predstavil predzgodbo filma My Sex
Life... or How I Got Into an Argument, s katerim se je Francoz prebil na
veliko sceno. V Treh spominih na mladost eno glavnih vlog znova igra Mathieu
Amalric, ki ga ob vrnitvi v Pariz prevzemajo spomini na otroštvo, najstniška
leta, prvo ljubezen… Pregled sklopa
Kralji in kraljice zaključujem z romunskim filmom Zaklad (režija: Corneliu
Porumboiu), komično štorijo o dveh sosedih, ki v dvorišču hiše, v kateri sta nekoč
živela starša enega izmed njiju, iščeta zakopani zaklad. Celoten spored s
podrobnimi opisi najdete na uradni spletni strani festivala.
V pripravi:
Predpremiere, Panorama, Ekstravaganca
Ni komentarjev:
Objavite komentar