ponedeljek, 26. oktober 2015

26. Liffe (1.del)



November je za vse filmoljube na sonči strani Alp že tradicionalno najbolj zanimiv, z obilico odličnih filmov zapolnjen mesec, v katerem na velikih platnih v Ljubljani in Mariboru lahko ujamemo številne vrhunce tekoče letine. Razlog je seveda Liffe, ki bo med 11. in 22. novembrom od tistih, ki želijo ujeti čim več zanimivih naslovov, zahteval kar nekaj planiranja in prilagajanja. 26. sezono festivala bo odprl Družinski film, drugi celovečerec našega Olma Omerzuja, ki živi in ustvarja na Češkem. Omerzu je po dobro sprejetem prvencu Mlada noč  in triletnem premoru znova v igri za glavno festivalsko nagrado vodomec, saj je njegov film uvrščen v glavno tekmovalno sekcijo Perspektive. Sekcija Posvečeno prinaša ustvarjalni opus ameriškega neodvisnega režiserja Hala Hartleyja (z izjemo njegovega najnovejšega filma Ned Rifle, ki je uvrščen v sekcijo Kralji in kraljice), s sekcijo Retro pa bo Liffe obeležil 100 obletnico Technicolorja in ponudil vpogled v evolucijo barvnih podob na velikih platnih. Tudi letos bom v dveh zapisih izpostavil najzanimivejše naslove  v posameznih sekcijah, med samim festivalom in v dneh po njem, pa lahko pričakujete še konkretne zapise posvečene posameznim naslovom. Danes bom pod drobnogled vzel tekmovalni del programa in sekcijo Kralji in kraljice, ki nam prinaša dela prepoznavnih in nagrajevanih avtorjev.


-Perspektive-

Tekmovalni del sporeda bo odprl že omenjeni Družinski film, v katerem Omerzu raziskuje spremembe v družinski dinamiki, ko najstniški člani družine po nepričakovanem dogodku ostanejo brez starševskega nadzora. James White, celovečerni prvenec ameriškega producenta in režiserja Josha Monda in eden izmed odmevnejših naslovov letošnjega festivala Sundance, prinaša coming-of-age zgodbo mladega Newyorčana, ki se po družinski tragediji mora soočiti z realnostjo, spremeniti svoje nepremišljeno, samodestruktivno obnašanje in dokončno odrasti. Mustang je na več festivalih nagrajeni prvenec turške režiserke Deniz Gamze Ergüven, ki pod drobnogled vzame konservativnost turške družbe in demoniziranje ženske spolnosti. Islandska drama Ovna je še ena festivalska uspešnica in zmagovalec canske sekcije Poseben pogled, ki prinaša zgodbo dveh odtujenih bratov, ki med seboj ne govorita že štirideset let. Oba se ukvarjata z ovčerejo in ko ovce napade nevarna bolezen, brata združita moči in skupaj poskušata rešiti njune živali. 
Kubansko-argentinska drama Projekt stoletja, ki je prepričala žirijo festivala v Rotterdamu, je karakterna študija treh generacij pripadnikov delavskega razreda (sina, očeta in deda), ki skupaj živijo v blokih zraven nikoli dokončane jedrske elektrarne, ki je v času rusko-kubanskega zavezništva javnosti predstavljena kot kubanski »projekt stoletja.« Najodmevnejši naslov v tem sklopu in glavni favorit za nagrado vodomec je brez dvoma Savlov sin, dobitnik velike nagrade žirije v Cannesu in eden izmed filmov o katerem večina od premiere dalje govori z izbranimi besedami. Film madžarskega režiserja Lászla Nemesa prinaša zgodbo o judovskem ujetniku v Auschwitzu, ki med prisilnim delom v krematoriju najde truplo dečka, ki bi lahko bil njegov sin. Odloči se, da poskusi uresničiti  nemogoč načrt: poiskal bo rabina in z njegovo pomočjo organiziral pogreb po tradicionalnih judovskih običajih. Avstrijski igralec in režiser Karl Markovics se po odličnem prvencu Atmen vrača z dramo Supersvet. Film v središče postavi 40-letno mater in soprogo, ki živi dokaj enolično življenje, zaznamovano z obveznostmi do družine in delom v supermarketu. A ženska nato doživi nenavadno duhovno izkušnjo, ki povsem spremeni njen značaj.



-Kralji in kraljice-


Miguel Gomes, eden izmed najbolj prepoznavnih portugalskih avtorjev (nazadnje smo na Liffu gledali njegovo z zlatim globusom nagrajeno romantično dramo Tabu), je režiser z največ filmi v programskem sklopu Kralji in kraljice. Avtor se bo predstavil s trilogijo, ki je nekakšna sodobna adaptacija zgodb iz zbirke Tisoč in ena noč. Naslovi posameznih delov so: Nemiren, Obupan in Začaran. Verjetno najodmevnejši film v tem sklopu je Jastog, prvi angleško govoreči film  grškega kralja komedije absurda Yorgosa Lanthimosa, ki nam prinaša nadvse zanimiv pogled na sodobna partnerska razmerja. Že kratki povzetek zgodbe pove, da avtor še naprej ostaja na kurzu, začrtanem z njegovima prejšnjima filmoma Podočnik in Alpe. V bližnji prihodnosti zakoni velevajo, da je treba samske osebe zapreti v Hotel, kjer ti potem imajo 45 dni, da najdejo ustreznega partnerja. Če ne uspejo, jih pretvorijo v živali po njihovi lastni izbiri in jih izpustijo v Gozd. Američan Alex Ross Perry predstavlja Kraljico zemlje, tesnobno psihološko dramo o dveh prijateljicah, ki se nahajata sredi problematičnega razpada njunega prijateljstva. 
Ostale filme Hala Hartleyja lahko ujamete v sekciji Posvečeno, njegov najnovejši film pa je sklepni del trilogije o članih družine Grim. Ned Rifle je humorni portret neobičajnih družinskih razmerij, ironična in občasno absurdna variacija na temo maščevanja motiviranega z družinskimi razočaranji. Japonski mojster Takeshi Kitano se po izletu na televizijo (po Outrage Beyond je režiral tv film in komični reality šov) vrača s svojo najljubšo kombinacijo, mešanico komedije in gangsterskega filma. Ryuzo in sedem veličastnih je zgodba o ostarelem gangsterju, ki na pomoč pokliče svojih sedem enako starih pajdašev in se zoperstavi mlademu sleparju, ki od njega poskuša izsiliti zajeten kupček denarja. Drugi japonski film v tem programskem sklopu je Sestrica, nova stvaritev velikega Hirokazuja Kore-edaja, ki znova secira družinsko dinamiko: tokrat so v središču tri sestre, ki po očetovi smrti (ta je bil zadnjih petnajst let odsoten), na pogrebu srečajo plašno polsestro in se z njo zbližajo. 
V Taksiju Jafarja Panahija, ki je v Berlinu prejel zlatega medveda, se režiser usede za volan enega izmed teheranskih taksijev in s kamero na armaturni plošči beleži občutke, izjave in komentarje potnikov, ki s svojimi občasno komičnimi in občasno resnimi zgodbami izrisujejo portret iranske družbe. Mozaično strukturo imajo tudi Teheranske zgodbe, drugi iranski film v tej sekciji, ki ga podpisuje režiserka Rakhshan Bani-Etemad. Celovečerec sestavljajo zgodbe sedmih protagonistov z različnimi materialno-socialnimi statusi (delavci, uslužbenci, intelektualci…), ki podobno kot Panahijev film zrcalijo iranske družbene realnosti, vendar režiserka poleg kritike režima izkaže konkretno zanimanje za družbeni položaj nežnejšega spola. Arnaud Desplechin bo po skoraj dvajsetih letih predstavil predzgodbo filma My Sex Life... or How I Got Into an Argument, s katerim se je Francoz prebil na veliko sceno. V Treh spominih na mladost eno glavnih vlog znova igra Mathieu Amalric, ki ga ob vrnitvi v Pariz prevzemajo spomini na otroštvo, najstniška leta, prvo ljubezen…  Pregled sklopa Kralji in kraljice zaključujem z romunskim filmom Zaklad (režija: Corneliu Porumboiu), komično štorijo o dveh sosedih, ki v dvorišču hiše, v kateri sta nekoč živela starša enega izmed njiju, iščeta zakopani zaklad. Celoten spored s podrobnimi opisi najdete na uradni spletni strani festivala.

V pripravi: 
Predpremiere, Panorama, Ekstravaganca 

Ni komentarjev:

Objavite komentar