Sean Nelson in Fresh (1994), Foto: Imdb |
Slovenski naslov: -
Država: ZDA
Jezik: angleščina
Leto: 1994
Žanri: krimi, drama, triler
Dolžina: 114', Imdb
Režija: Boaz Yakin
Scenarij: Boaz Yakin
Igrajo: Sean Nelson, Giancarlo Esposito, Samuel L. Jackson, N'Bushe Wright, Ron Brice, Yul Vazquez, Víctor González
V letu 1994 je izšel Šund (Pulp Fiction), po katerem je Samuel L. Jackson postal nepogrešljivo igralsko ime sodobnega Hollywooda. Jackson je istega leta igral v še enem odličnem filmu – Fresh, debitantski stvaritvi Boaza Yakina, ki je nekako ostal v senci več velikih in zares dobrih filmov, ki jih je filmskim sladokuscem ponudilo leto '94. V istem letu nam je ameriški film poleg Šunda ponudil še Foresta Gumpa in Kaznilnico odrešitve, med neameriškimi biseri je Kieslowski z dvema filmoma sklenil trilogijo Tri barve, Luc Besson je predstavil Leona, Novozelandec Lee Tamahori nas je pretresel z Nekoč so bili bojevniki... Fresh si je istega leta na festivalu Sundance s kultnimi Trgovci Kevina Smitha razdelil nagrado Filmmakers Trophy, v tem času drugo najpomembnejšo nagrado festivala in bil eden izmed izmed kandidatov za zlato kamero v Cannesu (nagrada za najboljši prvenec).
Glavni junak naslovne zgodbe je 12-letni Fresh (debitant Sean Nelson), ki je navkljub rosnim letom eden najbolj zanesljivih kurirjev v distribucijski mreži pod kontrolo lokalnega mamilarskega šefa Estebana. Streho nad glavo mu zagotavlja dobrosrčna teta, ki je prevzela skrb zanj in še nekaj daljnih sorodnikov, ki so jih starši, tako kot njega, pustili na cedilu. Njegova starejša sestra se potepa od enega do drugega sponzorja, ki z dnevnimi odmerki mamil kupujejo njeno ljubezen. Oče (Samuel L Jackson) je še vedno del njegovega življenja, vendar fant od alkoholika, ki živi v dotrajani prikolici, ni nikoli imel veliko koristi. Toda oče mu je vseeno nekaj dal – ogrel ga je za šah, ki je postal njuna praktično edina skupna točka in razlog, da ga Fresh še vedno občasno obišče na njegovem standardnem "delovnem mestu" v parku. Esteban je zaradi njegove zanesljivost in natančnosti v poslu večkrat poudaril, da bo nekoč, ko bo zrasel, on The Man, človek, ki bo vodil igro. Njegova največja prednost je ravno v tem, da v očeh sovražnikov 12-letni fant ne more biti nekdo, ki že vodi igro.
Sploh, ker jo fant vodi tako, da nihče od vpletenih ne sluti, da je le figura na šahovskem polju. Boaz Yakin je s tem zares impresivnim prvencem postavil visoke standarde, ki jih potem žal več ni dosegel. V nadaljevanju kariere je sicer posnel še nekaj solidnih filmov (nedavno sem pod drobnogled vzel najnovejšega – Boarding School, 2018) vendar formule, ki bi njegove novejše projekte dvignila vsaj na isto raven z naslovnim, več ni našel. Fresh je posrečena kombinacija zanimive zgodbe (Yakin je snemal po lastnem scenariju), intrigantnega zapleta, dobro profiliranih likov in skrbno izbranih prizorišč, ki gledalcu nudi pristen utrip newyorških ulic sredi 90-ih. Prepričljiva slika skupnosti v objemu mamil je rezultat večnivojskega pristopa. Yakin ne zanemari pomembnih detajlov kot so distribucijski kanali, hierarhija med razpečevalci, ali učinek produkta na končne porabnike, obenem pa v dogajanje strateško vpleta skrbno izbrano galerijo likov, ter med njimi vzpostavlja verjetne, življenjske relacije. Med krasno igralsko zasedbo posebej velja izpostaviti mladega Seana Nelsona v naslovni vlogi (ki potem ni izpolnil pričakovanj večine kritikov, ki so mu napovedovali svetlo prihodnost) in Giancarla Esposita (danes ga poznamo predvsem kot Gustava Fringa iz megauspešnice Kriva pota), ki je izvrsten v vlogi mamilarskega šefa Estebana. Danes, s 26-letne časovne distance, Fresh uspešno kljubuje zobu časa in je po moji oceni eden zanimivejših filmov '90-ih.
Ocena
Ni komentarjev:
Objavite komentar