sobota, 13. januar 2018

Downsizing (2017)

Foto: Kolosej

Slo naslov: Krčenje
Država: ZDA
Jezik: angleščina
Leto: 2017
Dolžina: 135'Imdb
Žanri: komedija, drama, zf
Režija: Alexander Payne
Scenarij: Alexander Payne, Jim Taylor
Igrajo:  Matt Damon, Hong Chau, Christoph Waltz, Jason Sudeikis, Kristen Wiig, Udo Kier

Krčenje je novi, sedmi celovečerec režiserja, ki je nazadnje navdušil z Nebrasko (2013) in pred tem še slehernim filmom, ki ga je posnel. Ob tej priliki je Alexander Payne ponovno združil scenaristične moči z Jimom Taylorjem, s katerim sta skupaj posnela že pet filmov. Krčenje glede na Paynov dosedanji opus prinaša odmik od zanj značilnega rahločutnega pretresanja družinske dinamike in medčloveških odnosov. Tokrat je pred nami zgodba, ki bi se lahko dogajala v neki alternativni sedanjosti ali bližnji prihodnosti.

Zakonca Safranek (pazi na naglas) sta tipična predstavnika ameriškega srednjega razreda – dovolj premožna za normalno življenje, prerevna, da bi uresničila ameriške  sanje. Paul (Damon) bi se zlahka sprijaznil s tem kar ima, njegova boljša polovica Audrey (Wiig) pa hrepeni po bolj razkošnem življenju. Njene želje bi najbrž za vedno ostale neuslišane, če norveški znanstveniki ne bi odkrili načina, kako človeka skrčiti na skromnih 12 centimetrov. Edina slaba stran te izjemne pogruntavščine je, da ne deluje v obratni smeri. Ali drugače: ko se enkrat skrčiš, ostaneš skrčen! Iz znanstvene perspektive govorimo o tehnologiji, ki lahko reši naravo in človeštvo pred izumrtjem, saj skrčen človek potrebuje manj materialnih dobrin in naravnih resursov. Podjetneži v tehnologiji hitro prepoznajo komercialni potenci in po celem svetu začnejo rasti varovana luksuzna naselja za skrčene ljudi. Dovolj je, da prodaš svoje premoženje in se preseliš v miniaturni svet, v katerem denar ima bistveno višjo vrednost, kajti v tem svetu je tudi povprečen človek milijonar, ki zgolj od prihrankov lahko živi v razkošni hiši, igra golf, se sprošča v ekskluzivnih centrih in je najboljšo hrano. Milimeter velik želodec pač ni težko napolniti in na prvi pogled se zdi, da je možnost krčenja dar z nebes. Tako razmišljata tudi Paul in Audrey, ki se odločita za krčenje. Končno je napočil čas, da uresničita svoje sanje. Podpišeta dokumente in zdi se, da ju do uresničitve fantazije loči le nekaj ur spanca. A ko se pomanjšani Paul zbudi spozna, da med njegovim krčenjem vse ni potekalo tako, kot je bilo načrtovano.
Foto: Kolosej
  
Krčenje je znanstveno fantastična satira, pri kateri je satirična komponenta veliko bolj pomembna od ZF komponente, ki je le izgovor za satiro, inštrument za preslikavo aktualnega družbenega trenutka. V času, ko najmočnejša država sveta ima najbolj neumnega predsednika v zgodovini, človeka brez posluha za okoljevarstveno problematiko, je Krčenje še kako aktualen film. Toda Payne s filmom ne izraža zgolj zaskrbljenosti za prihodnost matere Zemlje – enako pomemben, če ne pomembnejši, je komentar aktualnih družbenih odnosov. Človek je tudi v ta miniaturni svet, v katerem naj bi v blaginji uživali vsi, prinesel stare navade. Izkaže se, da tudi ta novi svet potrebuje svoj depriviligirani razred. Reveže, ki bodo opravljali umazana dela, čistili straniščne školjke in tako ali drugače servisirali novo elito. Siromake, pretežno Mehičane in ostale priseljence, ki jih od elite loči velikanski zid (zveni znano, a ne?) z nadzorovanimi vhodi, skozi katere ti reveži vsakodnevno prihajajo na delo. Na bolj osebnem nivoju gre za zgodbo o junaku, ki išče in na koncu tudi najde smisel svojega obstoja. Težava Krčenja je v tem, da je osrednji junak Paul enostavno nezanimiv. Je dobrosrčen, razumevajoč človek s posluhom za sočloveka, a tudi neizrazit v vsem, kar počne. V žalosti, veselju in ljubezni. Krivdo težko pripišem Mattu Damonu, ki se sicer trudi, toda film nad gladino v največji meri drži odlična Hong Chau, kot invalidna, proti svoji volji pomanjšana vietnamska disidentka, nekaj malega pa pristavi tudi Christoph Waltz, v vlogi srbskega kralja črnoborznih aktivnosti. Krčenje ni razočaranje, a vseeno moram konstatirati, da je Payne avtor, od katerega sem pričakoval boljši film.


Ocena


Ni komentarjev:

Objavite komentar