sreda, 24. januar 2018

The Deuce (2017– )

Foto: HBO

Slo naslov: Zgodbe Times Squara
Država: ZDA
Jezik: angleščina 
Leto: 2017
Dolžina: 8 epizod (59'-84')Imdb
Žanri: drama
Režija: Michelle MacLaren, James Franco, Roxann Dawson, Ernest Dickerson...
Scenarij: David Simon, George Pelecanos
Igrajo: James Franco, Maggie Gyllenhaal, Gbenga Akinnagbe, Chris Bauer, Gary Carr, Chris Coy, Dominique Fishback, Lawrence Gilliard Jr., Margarita Levieva, Emily Meade, Natalie Paul, Michael Rispoli    


The Deuce v žargonu Newyorčanov označuje predel mesta, v katerem so nekoč stale številne kino dvorane, ki so vrtele pornografske filme. Dogajanje postavljeno v zgodnja sedemdeseta leta prejšnjega stoletja se odvija na območju Times Squara (od tod slovenski naslov Zgodbe Times Squara) – rojstnemu kraju pornografske industrije, ki se je po legalizaciji razvila v eno najbolj dobičkonosnih panog. Glavna kreativna sila HBO-jeve produkcije sta scenarist David Simon in njegov stalni sodelavec, pisatelj in scenarist George Pelecanos. Verjamem, da je za vse, ki poznajo kultno Skrivno navezo (The Wire, 2002-2008), najboljše možno priporočilo dejstvo, da za serijo stoji David Simon. Avtor, ki nam z vsakim novim projektom, ne glede na temo, ponudi nekaj posebnega. Z mini serijo Rojeni za ubijanje (Generation Kill,2008) je ustvaril izjemen vpogled v (drugo) ameriško invazijo na Irak, s štirimi sezonami serije Threme (2010-2013) nam je približal življenje v New Orleansu po orkanu Katarina, leto 2015 pa je prineslo mini-serijo Pokaži mi junaka (Show Me a Hero), ki v fokus vzame implementacijo odloka o desegregaciji v mestu Yonkers, na koncu 80-ih let prejšnjega stoletja.

Foto: HBO

Zaradi občutljivosti in zahtevnosti teme kakršna je zgodba o rojstvu zabavne industrije za odrasle je tokrat bilo težje določiti, kaj od serije sploh lahko pričakujem, toda že po 80-minutni pilot epizodi sem vedel, da je pred mano še ena Simonovo mojstrovina. Uvodna epizoda serije je verjetno najboljši pilot, ki sem ga kdaj koli videl – teh 80 minut odlično posreduje utrip newyorških ulic iz začetka 70-ih, ponudi močan občutek kraja dogajanja in predstavi številne zanimive like, o katerih želimo izvedeti več. Kamera se giblje kot bedž, ki z enega protagonista prehaja na drugega in tako počasi plete mrežo okoli ključnih likov. V Simonovih serijah The Corner, Skrivna naveza in Treme smo se navadili na občutek surovega realizma, ki je izbranim temam vsekakor primeren, a šele s Pokaži mi heroja (serijo je prvič v celoti režiral en sam režiser, oskarjevec Paul Haggis) je Simon pokazal, da nam vendarle lahko ponudi tudi vizualno intenzivnejšo izkušnjo. Zgodbe Times Sqara prinašajo nadgradnjo v smeri, začrtani z omenjeno mini-serijo. Naloga oživeti vzdušje iz začetka 70-ih let in zastaviti ton serije, ki mu bodo nato sledili ostali sodelujoči režiserji, je pripadla kanadski režiserki in producentki Michelle MacLaren, ki ni nikoli režirala celovečerca. Kariero je počasi gradila na televiziji, dokončen preboj pa je prišel po nekaj odličnih epizodah kultne serije Kriva pota. Danes v njenem opusu najdemo Igro prestolov, Žive mrtvece, Pokliči Saula, Westworld... S pilotom je MacLarenova še bolj utrdila svoj sloves in nam ponudila vizualno razkošno epizodo z izjemno scenografijo, barvitimi liki in pristnim vzdušjem.

Številni liki in prepletanje njihov zgodb so stalnica Simonovih projektov. Naš vodič skozi Zgodbe Times Squara je Vincent (James Franco), človek z občutkom za vodenje nočnih barov, v katerih so dobrodošli vsi: zvodniki, prostitutke, njihove stranke, homoseksualci, policisti, novinarji... Njegove sposobnosti opazi lokalni mafijc (Michael Rispoli) in mu v upravljanje ponudi nočni bar, ki po Vincentovi zaslugi postane priljubljeno zbirališče. Vincentu še največ sivih las povzroča Frankie (še enkrat Franco) njegov neodgovorni brat dvojček, hazarder, ki denar dolguje ljudem, s katerimi ni zafrkancije. Ključni ženski lik je pripadel izvrstni Maggie Gyllenhaal – Eileen je izkušena prostitutka, na ulici bolj znana kot Candy, ena redkih prijateljic noči, ki brez zvodnika vodi svojo ulično kariero. Tako ji ostane več denarja za sina edinca, ki ga vzgaja njena mati, toda takšen model "poslovanja" s seboj nosi tudi več potencialnih nevarnosti. Svoj prostor dobijo tudi druge ulične delavke (med njimi najbolj izstopa simpatična Darlene) in, seveda, njihovi zvodniki. Stvari nam iz policijske perspektive približa temnopolti policist Chris, ki je sicer tudi sam del sistema, v katerem lokalni podjetniki (beri mafija) s podkupovanjem krojijo življenje na newyorških ulicah.

Foto: HBO

Likov je še veliko več, vsak izmed le teh pa ima svojo zgodbo, ki se po principu lijaka združujejo v eno in tvorijo kompleksen portret življenja v New Yorku na začetku 70-ih. Dogajanje in zgodbe protagonistov so v funkciji osrednjega cilja: opisati pogoje in okoliščine, ki so pripeljale do evolucije prostitucije in rojstva pornografske industrije. Posneti šov o eksploataciji, ki svojih junakov istočasno ne eksploatira, je gotovo bila zahtevna naloga, ki jo zbrana ekipa opravi z odliko. Pozorno oko opazi (in začuti) razliko med prizori, ki prikazujejo prostitutke na delu in prizori, v katerih je seks akt ljubezni. Seks za denar je prikazan bolj nazorno, brez olepšav, skoraj dokumentaristično, prizori, v katerih se dva človeka ljubita, so manj nazorni, z drugačno svetlobo in sproščenim, naravnim vzdušjem. Občutek za prepletanje človeških usod, s katerimi ustvarjalci v mozaik mojstrsko vgrajujejo posamezne koščke in sestavljajo z detajli bogato večjo sliko, je ena izmed glavnih kvalitet serije. Druga ključna komponenta je kompleksnost likov, ki so Simonovsko večplastni: tako imamo zvodnike, ki znajo pokazati tudi svojo mehkejšo plat, prostitutke, ki berejo knjige in ljubijo filme, mafijce z integriteto in občutkom za pravičnost, policista, ki sprejema podkupnino a se obenem prizadeva, da bi se stvari spremenile...Simon za vsakega izmed svojih likov ima več perspektiv in to je tisto, kar jih dela tako človeške in zanimive. Glavni igralski gonilni sili serije sta Franco in Gyllenhaal. Prispevek slednje je po moji oceni še nekoliko pomembnejši, saj z njo ne dobimo zgolj vstopnice v svet prostitucije in pornografije, ampak tudi svojevrsten  komentar, ki morda najbolje opiše položaj in vlogo ženske v takratni družbi. Liki, kakršen je denimo melanholični režiser pornografskih filmov Harvey Wasserman (izvrstni David Krumholtz) vse skupaj le dvigujejo na višji nivo. S to prvo sezono so David Simon in ekipa postavili izvrsten temelj za nadaljnji razvoj serije, ki ima potencial postati še en klasik, o katerem se bo govorilo še dolgo po tem, ko bo vsega konec. HBO je že potrdil drugo sezono, ki je že zdaj na samem vrhu mojih tv prioritet v letu 2018.


Ocena


Ni komentarjev:

Objava komentarja