nedelja, 13. februar 2011

Hors-la-loi [Outside the Law] (2010)


Slovenski naslov: Ni naslova
Drugi naslovi: Outside the Law
Država: Francija, Alžirija, Belgija
Leto: 2010 
Žanri: Krimi, Drama, Zgodovinski
Dolžina: 138',  Imdb
Režija: Rachid Bouchareb
Scenarij: Rachid Bouchareb
Igrajo: Jamel Debbouze, Roschdy Zem, Sami Bouajila, Chafia Boudraa, Bernard Blancan, Sabrina Seyvecou, Assaad Bouab, Thibault de Montalembert

Rachid Bouchareb je francoski režiser alžirskih korenin, ki je letos prejel svojo tretjo oskarjevsko nominacijo za najboljši tujejezični film. Prvič je bil nominiran leta 1995, za film  Poussieres de vie (Dust of Life), drugič, enajst let pozneje, za Indigènes (Days of Glory). Ali mu bo z naslovnim Hors-la-loi (Outside the Law) v tretje uspelo, bomo izvedeli konec februarja.

Pisalo se je leto 1925, ko je na posest revne alžirske družine prišel predstavnik francoske kolonialne oblasti in glavi družine izročil izvršilno določbo. Družina ima nekaj dni časa, da zapusti imetje, saj je premožnemu sosedu (beri Francozu),  uspelo pridobiti lastninsko pravico. Prav nič ne pomagajo ugovori,  da so se na tej zemlji rodili njegovi predniki, da je zemlja že od nekdaj v družinski lasti. Brez papirja, ki dokazuje, da je zemlja res njegova, možakar in njegova družina nimajo nobenih možnosti. Takrat so Said, Messaoud in Abdelkader bili še otroci, ki so tako že zelo zgodaj na lastni koži občutili kolonialno »pravico.«  Po časovnem preskoku se znajdemo na koncu II. svetovne vojne, Nemčija je podpisala kapitulacijo, po celem svetu potekajo slavnostne prireditve v čast zmage nad fašizmom. Istočasno v Alžiriji potekajo množični protesti, v katerih Alžirci zahtevajo enakost in neodvisnost. Med protestniki je tudi Abdelkader, ki proteste jemlje zelo resno, za razliko od Saida, ki ne kaže pretirane vneme za »alžirsko stvar« in se raje posveča organiziranju boksarskih dvobojev. Messaoud je končal v francoski vojski, nekje v  Aziji s puško v roki brani interese »domovine.« Med protesti atmosfera postaja vedno bolj napeta in ko je sprožen prvi strel, se protestni shod sprevrže v obračun vojske s protestniki. Abdelkader je aretiran in kasneje odpeljan na prestajanje kazni v Francijo, Saidu je uspelo pobegniti.  Po nekaj letih se bodo bratje zbrali v Franciji, saj se je Said z materjo preselil v neugledno pariško predmestje, blizu je  dan, ko bo Abdelkader izpuščen iz zapora. V Francijo se je vrne tudi Messaoud, ki ima dovolj vojskovanja.  Abdelkader kmalu po prihodu iz zapora začne novačiti rojake in jih prepričevati naj se pridružijo boju za alžirsko neodvisnost, njegova prizadevanja podpira tudi  Messaoud. Le Saida bolj zanima služenje denarja in njegova velika strast - boks.  Skozi življenja bratov spremljamo alžirski boj za neodvisnost, vse tja do leta 1962, ko si je Alžir končno priboril neodvisnost in postal samostojna država.
Hors-la-loi je film, ki je dvignil veliko prahu v Franciji. Še pred premiero filma v Cannesu so se oglašali številni kritiki (predvsem politiki), ki so filmu očitali enodimenzionalnost, pristranskost, zgodovinsko nenatančnost, protifrancoskost in še bi lahko našteval. O zgodovinski natančnosti Boucharebove vizije nekega zgodovinskega obdobja ne bom govoril, saj ozadje francosko-alžirskega konflikta poznam zgolj površno. Resnica je navadno nekje vmes, a tukaj bi vseeno nekoliko več zaupal filmskemu režiserju, kot kopici nezadovoljnih francoskih politikov. Relativno nizke ocene so nekoliko zmanjšale moja pričakovanja, toda že 15-minutni uvod je bil dovolj, da se popolnoma prepustim Boucharebovim podobam, sprejmem like in se zainteresiram za njihovo usodo. Produkcija (film je nastal v koprodukciji več držav) je na visokem nivoju, podobe pred našimi očmi so vizualno privlačne, dogajanje zanimivo in dinamično. Rekonstrukcija zgodovinskega obdobja je odlična, veliko pozornosti je posvečeno tudi najmanjšim podrobnostim. Bouchareb je znova sestavil igralsko ekipo iz imen, s katerimi najraje dela in s katerimi je že večkrat sodeloval. Igralci v vseh pomembnejših vlogah odlično opravijo svoje delo. Kljub skoraj epski dolžini se film ne vleče, na koncu sem celo imel občutek, da je film nekoliko krajši, kot v resnici je. Ni nobenega dvoma, da je Hors-la-loi je film s političnim ozadjem, Bouchareb je znan po tem, da rad spregovori o francosko-arabskih relacijah, preteklih dogodkih in konfliktih, ki še danes burijo duhove. Boj Alžircev za neodvisnost je podan skozi usode treh bratov in njihovo vlogo v teh dogodkih. Če odmislimo zgodovinsko-politični element in izključimo širšo sliko, dobimo zelo dinamično akcijsko kriminalko, ob kateri vam zagotovo ne bo dolgčas.

Ocena:



Ni komentarjev:

Objavite komentar