sobota, 29. avgust 2015

Love & Mercy (2014)


Slovenski naslov: -
Država: ZDA
Leto: 2014
Žanri: Biografija, Drama, Glasba 
Dolžina: 121' ,  Imdb 
Režija: Bill Pohlad
Scenarij: Oren Moverman, Michael A. Lerner
Igrajo: John Cusack, Paul Dano, Elizabeth Banks, Paul Giamatti, Joanna Going, Kenny Wormald, Jake Abel


Po podatkih uglednega Billboard Magazina so The Beach Boys glasbena skupina, ki je v več kot pol stoletja dolgi, še vedno trajajoči karieri, prodala največ albumov med vsemi ameriškimi bendi in danes bi verjetno težko našli Zemljana, ki ne pozna vsaj eno uspešnico fantov iz sončne Kalifornije. Love & Mercy nam prinaša portret Briana Wilsona, enega izmed ustanovitvenih članov skupine in človeka, ki je v kreativnem smislu najzaslužnejši za izjemne glasbene dosežke le-te. Film nam skozi nelinearano naracijo ponuja vpogled v dva ključna obdobja njegovega življenja. Del zgodbe se osredotoča na 60-ta leta, ko je Wilson zaradi napadov panike nehal hoditi na turneje z ostankom skupine, se povlekel v studio in se posvetil pisanju glasbe. Brian je v tem izjemno plodnem obdobju ustvaril številne hite in glasbeni izraz skupine, kljub nasprotovanju nekaterih članov, dvignil na višji, bolj sofisticiran nivo. Plod njihove glasbene evolucije je album Pet Sounds iz leta '66, s katerim se je bend oddaljil od preprostega surf rocka in ustvaril enega ključnih albumov v zgodovini popularne glasbe. Dogajanje postavljeno v 80-ta leta prikazuje zlomljenega, psihično nestabilnega Wilsona, ki živi pod budnim očesom svojega legalnega skrbnika, psihoterapevta Eugena Landyja. Glasbenik nato spozna čedno prodajalko in se z njo začne dobivati. Razvoj njunega razmerja vedno bolj gre v nos Landyju, ki počasi začne kazati svoj pravi obraz.
Love & Mercy je septembra lani premierno predvajan na filmskem festivalu v Torontu, med odmevnejšimi postajami na njegovi festivalski turneji pa velja omeniti še predvajanje na letošnjem Berlinalu. Odzivi občinstva in kritikov so bili dobri, toda film vseeno ni bil deležen pozornosti, ki bi bila sorazmerna z njegovo kvaliteto. Na to je vplivalo več dejavnikov, a eden ključnih razlogov je najbrž dejstvo, da je film plod neodvisne produkcije in kot tak za sabo nima promocijskih mehanizmov,  kakršne na voljo imajo naslovi pod okriljem velikih produkcijskih hiš. Bill Pohlad je na področju filmske režije neznano in neuveljavljeno ime (Love & Mercy je njegov drugi celovečerec, prvega je posnel pred 25-imi leti), a je ob tem potrebno poudariti, da govorimo o človeku, ki je v zadnjem desetletju kot producent sodeloval pri projektih kot so: Gora Brokeback, V divjino, Drevo življenja, 12 let suženjLove & Mercy je njegov »passion project,« ki se je zelo dolgo potikal po predprodukcijski  čakalnici, dokler Bill ni sklenil prevzeti ves riziko in ga v celoti realizirati z lastnimi sredstvi. Pri tem vsekakor ni nepomembno, da g. Pohlad prihaja iz zelo premožne družine (pokojni oče je bil multimilijarder). Scenarij sta v sodelovanju z Wilsonom in njegovo soprogo spisala Michael A. Lerner in Oren Moverman (scenarist biografije Bob Dylan: 7 obrazov).
Nekje, ne spomnim se več kje, sem zasledil vzporednico med Čudovitim umom (Beautiful mind, Ron Howard, 2001) in naslovno biografijo. Tako kot pri Howardovem filmu nismo potrebovali znanja iz matematike, da na polno uživamo v filmu, tudi v pričujočem primeru nepoznavanje ustvarjalnega opusa Briana Wilsona ne predstavlja nobene ovire za razumevanje zgodbe in uživanje v izkušnji. Pohladov film po moji oceni ima tisto univerzalno vrednost, ki je nujna sestavina vsake dobre biografije: sposobnost, da gledalca poveže z zgodbo in liki na tistem najbolj primarnem, človeškem nivoju. Love & Mercy je zelo dobra biografija tudi zato, ker kvalitetno naslavlja dva, za to vrsto filma zelo pomembna aspekta portretirančevega življenja. Režiser nam tako na enem nivoju ponudi navdihnjeno interpretacijo Wilsonove glasbene genialnosti, pri tem pa nameni nemalo pozornosti avtorjevem kreativnem procesu. Daljši in krajši fragmenti melodij, ki jih slišimo v tem procesu zvenijo fantastično in menim, da le človek, ki je povsem brez posluha za glasbo, lahko spregleda veličino teh glasbenih utrinkov. Drugi aspekt je obravnava glasbenikovega zasebnega življenja, od težavnega odnosa z očetom, psihičnih težav in odnosa s psihiatrom Eugenom Landyjem, do srečanja z njegov drugo ženo Melindo, ki je Brianu  spremenilo življenje. Poznavalci so po izidu filma poudarili, da gre za dokaj verno interpretacijo Wilsonove zgodbe, manjše pripombe pa so se nanašale na relativiziranje vloge in vpliva mamil na njegovo življenje. Love & Mercy ne bi bil to kar je, brez izvrstnih igralskih prispevkov osrednjega igralskega kvarteta.  John Cusack, ki igra Briana v zrelih letih, nas je spomnil na svoje najboljše igralske predstave, Elizabeth Banks, ki v zadnjih letih igralsko dozorela pa dokazuje, da se odlično znajde tudi v resnejših vlogah. Še eno stopničko višje bi postavil izvrstnega Paula Dana (mladi Brian) in fantastičnega Giamattija (Landy), ki je svojo igro izpilil do čiste perfekcije. Pohlad ves čas ohranja fokus in ne dovoli, da bi pripoved odšla preveč v širino; fokusira se na dva ključna obdobja Brianovega življenja in z ustreznimi montažnimi prejemi v koherentno celoto združi dogodke, ki stojijo dve desetletji narazen. Posnel je krasno biografijo in prepričan sem, da ne boste razočarani, če ji ponudite priložnost.      


Ocena:


Ni komentarjev:

Objavite komentar