nedelja, 24. oktober 2010

Copie conforme (2010)


Slovenski naslov: Overjena kopija
Drugi naslovi: Certified Copy
Država: Francija, Italija, Iran
Leto: 2010
Žanri: Drama
Dolžina: 106'Imdb 
Režija: Abbas Kiarostami
Scenarij: Abbas Kiarostami
Igrajo: Juliette Binoche, William Shimell, Jean-Claude Carrière, Agathe Natanson

Elle (Juliette Binoche) je lastnica umetniške galerije, ki se udeleži promocije knjige Certified Copy, njenega italijanskega prevoda pravzaprav, ki jo je spisal angleški umetnostni zgodovinar James Miller (William Shimell). Knjiga govori o kopiranju v umetnosti oz. o izdelavi replik znanih umetniških del. Elle v svoji galeriji počne nekaj sorodnega, saj prodaja kakovostne replike različnih umetnin. Preko skupnega prijatelja Elle dogovori srečanje z Millerjem, potem ko se dobita, srečanje preraste v nekakšen neobvezen zmenek, na katerem bo Elle jamesu razkazala mesto in njegove kulturne znamenitosti. Pot ju pripelje v majhno toskansko vasico, kjer po naključju začneta nenavadno igro. Lastnica kavarne, kjer se ustavita na kavi predvideva, da sta Elle in James zakonca, obema pa takšna domneva kar ugaja. Zato se po izhodu iz kavarne začneta pretvarjati, da sta dolgoletna zakonca.
Abbas Kiarostami  v svojih filmih vedno govori o različnih aspektih človeških življenj. Tako tudi Overjena kopija ni nobene izjema,  tokrat je iranski režiser v žarišče postavil moškega in žensko, njihovo nekajurno druženje in nas na koncu pustil v dvomih. Posnel je film ki gledalcu dopušča lastno interpretacijo videnega in mu prepustil odločitev o tem, ali je to kar je videl bil original ali samo prepričljiva kopija. V uvodu nas Kiarostami pelje po toskanskih ulicah in nam na zelo zanimiv način razkazuje okolico. Opazujemo jo namreč v vetrobranskem steklu avtomobila, s katerim se iz mesta odpravita Elle in James. Priznam, da je film zahteval kar nekaj potrpežljivosti, preden je zgodba dosegla točko, v kateri gledalec ni več samo opazovalec zelo lepo posnetega filma. Nastopijo trenutki ko se začneš spraševati, ali je to kar opazujem res samo zelo prepričljiva igra, ali so moški in ženska res prvič skupaj. Jasnega odgovora nisem dobil, imam pa svojo teorijo o naravi odnosa glavnih akterjev. Če filma še niste videli, je bolje, če ne berete naslednjih vrstic.
Elle in James zagotovo imata skupno zgodovino, v preteklosti sta bila ali ljubimca ali celo zakonca, zdaj sta se srečala po dolgem času in ženska upa, da lahko obudi stara čustva, moški pa ne kaže interesa za kaj takega. Nekaj detajlov iz njegove knjige namiguje na to, da je žensko spoznal že dolgo nazaj, ali pa je ona sama detajl iz knjige predstavila kot del realnosti. Originala ali kopija, zaigrano ali pristno, resnica ali ponaredek resnice je motiv okoli katerega režiser vrti celo pripoved, z nekaj detajli celo pokaže, repliko v vlogi originala. Nekaj besed moram nameniti izjemni Juliette Binoche (nagrada za glavno žensko vlogo v Cannesu), ki je za vsakega režiserja darilo z nebes. Ženska z izjemno obrazno mimiko in neverjetno prepričljivostjo uprizarjanja različnih razpoloženjskih stanj in emocij, ki jih tako osupljivo pričara s svojo igro. Overjena kopija ni prvi film, ki postavi odnos med moškim in žensko v krajši časovni okvir (takole na prvo bi se spomnil še Richarda Linklaterja in njegovega Before Sunset). Konec koncev, overjena kopija vedno lahko zamenja original. Overjeno kopijo bo mogoče videti na letošnjem Liffu v sekciji predpremiere, kar pomeni, da so pravice za komercialno predvajanje že odkupljene.

Ocena: 7.5/10

2 komentarja:

  1. Dober, ampak so po moje mnogi njegovi boljši. Moj najljubši je Nema-ye Nazdik, heh, ki gre podobno o nekakšnem kopiranju, tam se nekdo pretvarja, da je znameniti filmar, čeprav je kopija Ahmadinejada. Juliette Binoche je fajn, podobno kot Waltz lani preklaplja med jeziki in zgleda super.

    Predpremierstvo na Liffu pa, kolikor vem, ni zadosten pogoj za komercialno predvajanje. Temveč pomeni, da je film odkupljen, distributer pa ga lahko plasira v kino, Kolosej, Dvor, lahko samo izda na DVD, lahko tudi ne naredi nič z njim nekaj časa.

    OdgovoriIzbriši
  2. Se stinjam, v njegovem opusu je nekaj filmov boljših od Kopije, poleg Close up-a ki je verjetno njegov najbolj cenjen film so nekoliko boljši tudi Ta'm e guilass ali Bad ma ra khahad bord. Vem da je skoraj nemogoče, da bi se ta film vrtel v Koloseju ali Tušu, kino Dvor je že bolj realna opcija.

    OdgovoriIzbriši