Slovenski naslov: Ni naslova
Država: Avstralija
Leto: 2013
Žanri: Misterij, Triler
Dolžina: 112' , Imdb
Režija: Ivan Sen
Scenarij: Ivan Sen
Igrajo: Aaron Pedersen, Hugo Weaving, Ryan Kwanten, Jack Thompson, Tasma Walton, Tony Barry, Robert Mammone
Avstralija že nekaj časa ni ponudila kos celuloida, ki bi se nekoliko konkretneje dvignil iznad povprečja. Najbolj zapomljiva avstralska stvaritev iz preteklega leta je pravzaprav bila odlična mini-serija Skrivnost jezera (Top of the Lake, Jane Campion), o kateri sem pisal nekje sredi lanskega leta. Dokaj solidna Raketa (The Rocket, Kim Mordaunt, 2013) je sicer bila najodmevnejši avstralski film preteklega leta, a po moji oceni je filmu za trajnejši vtis zmanjkalo nekaj ostrine in konkretnosti. Vse to kar ni imela Raketa ima Mystery Road, najnovejša stvaritev Ivana Sena, potomca aboriginske matere in evropskega priseljenca, ki se je med poznavalci avstralske kinematografije že dodobra uveljavil s filmoma Beneath Clouds (2002) in Toomelah (2011).
Jay Swan (Aaron Pedersen) je detektiv, ki se po desetih letih odsotnosti vrne v rojstni kraj, majhno mesto sredi avstralske divjine. Kot policist je nekaj časa delal v velikem mestu, zdaj pa je prevzel pozicijo edinega detektiva oddelka za umore na lokalni policijski postaji. Kmalu po prihodu mu je že dodeljen prvi primer. Voznik tovornjaka je v prepustnem kanalu pod cesto, le nekaj kilometrov izven mesta, odkril truplo aboriginske najstnice. Jay (uradno) zaradi pomanjkanja kadra ne more računati na podporo kolegov, zato začne s klasičnimi preiskovalnimi metodami zasliševati tiste, ki so poznali nesrečno mladenko. Žrtvin mobilni telefon je dragocena sled, ki ga pripelje do ljudi iz njenega kroga. Toda Jay je v nehvaležnem položaju. Čeprav tudi sam izvira iz aboriginske skupnosti, nihče ne želi z njim govoriti, saj skoraj vsi v njem vidijo človeka, ki je obrnil hrbet svojemu ljudstvu, da bi služil belemu človeku. Kljub temu uspe izvedeti, da je žrtev bila ena izmed punc, ki so se na bližnji cestninski postaji občasno prodajale tovornjakarjem. To so po navadi počele takrat, ko so potrebovale denar za novi odmerek mamil. Ko Jay odkrije, da se je tudi njegova odtujena mladoletna hčerka Crystal družila z umorjeno punco in po vsej verjetnosti tudi sama jemala mamila, preiskava zanj postane še bolj osebna. Klopčič se je začel odvijati in preiskava dobiva nove, neslutene razsežnosti . V enačbi z več neznankami se poleg lokalnih distributerjev mamil, detektiva z oddelka za droge (Hugo Weaving) in njegovega informatorja, znajde tudi njegova družina, ki ji je pred desetletjem obrnil hrbet.
Mystery Road sodi v tisto kategorijo filmov, pri katerem je sama pot pomembnejša od prihoda skozi ciljno ravnino. Film, kjer sta začetek in konec tu zato, da v nekakšen okvir postavita tisto, kar avtor želi povedati. V tem primeru je preiskava umora kredibilen razlog za detajlno, kritično analizo odnosov med belo in temnopolto Avstralijo, inštalirano v majhno ruralno okolje. Verjamem, da bi za to nalogo težko našli bolj ustreznega kandidata od Ivana Sena, človeka rojenega v rasno mešanem zakonu. Človeka, ki je odrasel v prav takšnem okolju, v kakršnem se odvija njegov film in ne nazadnje človeka, ki je podobne stvari doživel v resničnem življenju (njegova aboriginske sorodnica je bila umorjena, njeno truplo je najdeno v kanalu pod cesto, morilca pa niso nikoli našli). V luči teh informacij bolje razumemo tudi Senovega glavnega junaka, ki hodi po nevidni razmejitveni črti, ki ločuje prebivalce majhnega mesta. On je izobčenec, ki poskuša povezati različna svetova, vendar je na obeh straneh malo takih, ki so mu pripravljeni pomagati. Sama zgodba, (oziroma preiskava zločina, ki ima funkcijo osrednjega narativnega gonila), ni zastavljena preveč kompleksno, vendar je prava moč filma koncentrirana drugje. V Senovem občutku za detajl in njegovem fantastičnem smislu za oblikovanje dinamike odnosov, ki povezujejo majhno skupnost. Sen ni samo odlično identificiral glavne probleme, ampak jih je tudi uspešno postavil v kontekst preiskave zločina. Vsi tehnične postavke so naravnost fantastične: od čudovite fotografije zaznamovane z magično lepoto avstralske divjine, odlične kompozicije kadrov, fine montaže in zvočnega dizajna. Poglavje zase je navdihnjen nastop Aarona Pedersena, ki je, poleg nespornega igralskega znanja, plod dobrega sodelovanja med igralcem in režiserjem. Skupaj sta namreč že v pred-produkcijski fazi iskala snemalna prizorišča in gradila identiteto osamljenega detektiva/kavboja. Zavedam se, da Mystery Road ni film brez napak (scenaristične luknje, nelogičnosti v razvoju zgodbe in nedorečenost motivov, ki so pripeljali do umorov), vendar je Sen svojo zgodbo zapakiral v izjemno formo, ki je vrhunsko razvajala moje čute. Za konec naj omenim, da je Ivan Sen poleg režije in scenarija poskrbel še za fotografijo, montažo in glasbo, rezultat takšnega tesnega nadzora nad kreativnim procesom pa je eden izmed najboljših avstralskih filmov preteklega leta.
Ocena:
Ni komentarjev:
Objavite komentar