Slovenski naslov: Ni naslova
Država: Irska, VB
Leto: 2011
Žanri: Dokumentarni, Biografija, Drama
Dolžina: 97', Imdb
Režija: Ian Palmer
Scenarij: Ian Palmer
Igrajo: James Quinn McDonagh, Paddy Quinn McDonagh, Michael Quinn McDonagh
Danes predstavljam dokumentarec, ki sem ga odkril po čistem naključju. Kanček interesa je sprožil podatek, da je film premierno predvajana na predzadnjem Sundanceu, tudi naslov mi je bil od nekje znan. In kmalu sem odkril zakaj, saj sem v svoji objavi, posvečeni filmskem festivalu v Park Cityju, omenil tekmovalne dokumentarce v mednarodni konkurenci. Na seznamu je bil tudi Knuckle, irska dokumentarno-biografska drama, v režiji debitanta Iana Palmerja, ki je v kombinaciji z zanimivim napovednikom delovala dovolj mamljivo. Verjetno bo najbolje, če v uvodu razložim pomen besede Traveller. Travellerji so ljudje, ki pripadajo tradicionalno nomadskim klanom, nekaj podobnega kot Cigani, ki že stoletja živijo v gibanju in naseljujejo območja v Republiki Irski, Veliki Britaniji in ZDA. Travellerji (tudi Pavee) so etnična manjšina z lastnim jezikom in tradicijo, prvič omenjena v 16. stoletju. Če se razlage termina lotim s filmsko referenco, potem tipičnega Travellerja najdemo v Bradu Pittu, v krimi komediji, Pljuni in jo stisni (Snatch, Guy Ritchie, 2000). Zdaj ko smo razčistili, kdo so glavni protagonisti Palmerjevega prvenca, poglejmo o čem pravzaprav govori moj današnji izbor.
Napeti odnosi med irskimi nomadskimi klani so za te ljudi nekaj povsem samoumevnega in vsakdanjega, nekaj kar traja že zelo dolgo in tudi tisti najstarejši se več ne spomnijo, kako se je vse skupaj začelo. Za Travellerje je edini časten način reševanja sporov pretep, spopad z golimi pestmi, v katerem bo močnejši in spretnejši borec dokazal svoj prav. V skladu s to filozofijo se obnašata tudi družini Quinn McDonagh in Joyce. Več kot desetletje trajajoč spor med družinama je kriv za ponavljajoče se obračune, v katerih člani ene družine izzivajo rivale iz nasprotnega tabora na spopad s pestmi. Dvoboji se odvijajo na prostem, najpogosteje na odmaknjenih, nenaseljenih krajih, daleč stran od radovednih oči in policije, praviloma je vsak dvoboj obtežen z ustreznim denarnim vložkom. Družini, vsaka za svojega borca, zbereta dogovorjeno vsoto, zmagovalec dvoboja pobere denar. Dva sodnika skrbita za fair play in morebitno točkovanje, v primeru tesnega izida. Borec je diskvalificiran, če nasprotnika ugrizne ali ga udari z glavo, enaka usoda ga čaka za udarec izpod pasu. Zmaga, poraz in neodločen izid (v katerega morata privoliti oba), so možni izidi, nekateri porazi pa so tako boleči, da je revanša sladka tudi celo desetletje kasneje. Prvi dvoboj v filmu prikazuje spopad med Jamesom Q. McDonaghom, ki je že zelo dolgo neporažen in mlajšim izzivalcem, najboljšim borcem iz družine Joyce. James nam pred dvobojem razloži, da je to njegov zadnji meč, po katerem več ne bo nastopal.
Režiser Ian Palmer je v stik z družino Quinn McDonagh prišel povsem naključno. Nekdo iz družine ga je angažiral, da posname poroko, takrat 18-letnega Michaela Q. McDonagha. Ocenili so, da je Palmer dečko na mestu in mu ponudili snemanje bližajočih se dvobojev s pripadniki klana Joyce. Palmer je ponudbo sprejel. Pisalo se je leto 1997 in režiser takrat ni niti sanjal, da bi iz posnetega materiala kdaj lahko nastal film. Dvanajst let kasneje, nekje sredi leta 2009, je posnet zadnji kader, iz posnetega materiala je kasneje nastal naslovni dokumentarec. Knuckle je zmontiran iz posnetkov, ki utegnejo ponagajati tistim, ki se ne morejo sprijazniti z slabimi snemalnimi koti in kadrovanjem na nivoju domačih rojstnodnevnih posnetkov. Palmer nam ponudi zelo surov material, toda to tehnično nedodelanost pretehta tisto kar Knuckle ima za povedati in pokazati. Spoznali bomo, da so v nekaterih dvobojih finančni vložki tako visoki, da jim lahko parira le malo dvobojev iz sveta profesionalnega boksa. Ko Palmer poskuša razvozlati korenine sovraštva med klani, počasi spoznava, da je formulacija in jasna določitev vzrokov nemogoča. Nekako najbližje resnici je ugotovitev, da je rivalstvo med klani del njihovega značaja, zelo močna tradicija, ki po vsej verjetnosti ne bo nikoli zamrla. Golobradi otroci, ki pred kamero navdušeno posnemajo svoje starejše vzornike jasno nakazujejo razvoj dogodkov v prihodnosti. In čeprav James Quinn McDonagh, nekakšen osrednji protagonist filma, večkrat pove, da želi, da bi se spopadi končali, njegovi postopki, navdušeno spremljanje in aktivna vloga v organiziranju novih dvobojev, govorijo drugače. Zanimivo, večina življenjskih sopotnic pripadnikov enega klana prihaja iz nasprotnega tabora, zato klane druži močna rodbinska vez, ki vseeno ne prepreči krvavih obračunov. V tistih nekaj redkih prizorih, ko se sramežljive ženske opogumijo in stopijo pred kamero, te jasno izrazijo svoje nestrinjanje s početjem moških, toda njihovega mnenja ne upošteva nihče. V ozadju Plamerjevega dokumentiranja dvobojev lahko opazimo, da nomadski življenjski slog družin počasi izginja. Na koncu filma so družine koncentrirane v manjših naseljih, njihova prebivališča so bolj urejena, njihova vez s trenutnim okoljem trajnejša. Knuckle je zelo zanimiv dokumentarec, ki v epicenter postavlja zelo zanimivo etnično skupino, s fokusom na moške pripadnike in njihov neukrotljivo nagnjenost k vihtenju pesti, ob katerih Brad Pitt in Edward Norton iz Kluba golih pesti (Fight Club, David Fincher,1999), delujeta kot kakšna cicibančka.
Ocena:
Ni komentarjev:
Objavite komentar