torek, 19. avgust 2014

71. beneški filmski festival




ZLATI LEV



Čez dober teden bodo oči svetovne filmske javnosti uprte v Benetke. 71. izdajo enega izmed treh največjih filmskih festivalov bo 27. avgusta odprla črna komedija Birdman,  mehiškega režiserja Alejandra Gonzáleza Iñárrituja, ki je obenem eden izmed favoritov za končno zmago v glavni tekmovalni sekciji. Poleg Človeka ptice, ki govori o egoističnem propadlem igralcu (Michael Keaton), ki z nastopom na Broadwayu želi povrniti nekdanjo slavo, se za zlato palmo poteguje še 19 filmov. Po lanski presenetljivi zmagi italijanskega dokumentarca Sacro GRA so poznavalci razmer pri napovedovanju letošnjih favoritov veliko previdnejši. Osebno menim, da so možnosti za novega presenetljivega zmagovalca zelo majhne in prepričan sem, da letos bo znova zmagal kašen izmed papirnatih favoritov. Pisati o filmih, ki jih sploh nisi videl je na nek način podobno tavanju v temi, a kljub temu že pred začetkom festivala lahko prepoznamo obrise tistih najbolj očitnih favoritov.
Eden izmed teh je nedvomno novi film nemškega režiserja Fatiha Akina, ki bo predstavil svoj najambicioznejši projekt doslej: zgodovinsko dramo Rez (The Cut), s katero se režiser turških korenin loteva občutljive teme turškega genocida nad Armenci. V glavni nastopa »prerok« Tahar Rahim.
Med večjimi favoriti festivala je nedvomno tudi novi film švedskega mojstra absurdne komedije Roya Anderssona, ki bo po daljšem premoru predstavil sklepno dejanje trilogije, ki so jo pred štirinajstimi leti odprle Pesmi z drugega nadstropja (Sånger från andra våningen). Zgodba se je nadaljevala s sedem let mlajšim Ti, ki živiš (Du levande), po natanko sedmih letih je napočil čas za sklepno dejanje — A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron).
Dobre možnosti za zlato palmo ima tudi prva dama iranske kinematografije Rakhshan Bani-E'temad, ki se je v zadnjem obdobju posvečalo pretežno dokumentarnemu filmu. Tales (Ghesse-ha) nas skozi mozaično zgodbo sedmih protagonistov popelje v mikrokozmos pripadnikov iranskega delavskega razreda.
Francoz Xavier Beauvois je še eno uveljavljeno ime (pred štirimi leti je dobil zlato palmo za dramo Božji možje), ki bo s svojim novim filmom Cena slave (La rancon de la gloire) zagotovo pritegnil veliko pozornosti.
Veteran Abel Ferrara s svojimi zadnjimi filmi ni pretirano izkazal in mogoče je njegov najnovejši film Pasolini — biografska drama o zadnjih dnevih italijanskega režiserja Piera Paola Pasolinija, ki je bil umrl v nepojasnjenih okoliščinah — prilika za vnovično slavlje v Bentkah (njegov film Mary je pred  devetimi leti v Benetkah prejel več nagrad).
Med možna presenečenja bi uvrstil ameriški 99 Homes Ramina Bahranija, ki s svojim prejšnjim filmom (At Any Price, 20013) ni pokazal bleščeče forme, vendar so spomini na njegove boljše stvaritve tipa Goodbye Solo (2008) in Chop Shop (2007), še vedno dovolj sveži.
Podobno vlogo pripisujem tudi novi stvaritvi Davida Gordona Greena, ki v zadnjem obdobju kaže občuten dvig forme. Manglehorn, zgodba o ostarelem ključavničarju, ki ni nikoli prebolel svoje edine resnične ljubezni, bo nedvomno pritegnila dovolj filmskih sladokuscev. Med drugim tudi zato, ker je Green naslovno vlogo zaupal velikemu, zdaj že  74-letnemu, Al Pacinu.  

Od Gospodarja vojne (Lord of War, 2005) dalje čakamo projekt Andrewa Niccola, s katerim bi se Novozelandčan približal formi, ki ga je krasila na začetku kariere. Možnosti, da je ta projekt triler Good Kill z Ethanom Hawkom v glavni vlogi niso pretirano velike, a kljub temu ga ne smemo vnaprej odpisati.
The Look of Silence je edini dokumentarni film v glavni tekmovalni sekciji, ki bo nedvomno pritegnil veliko pozornosti.  Joshua Oppenheimer po izjemno odmevnem dokumentarcu Teater ubijanja nadaljuje v enakem smeri — spet z zgodbo iz Indonezije, kjer se družina, ki je preživela genocid, sooči z morilci svojih najbližjih. 
Azijo bosta predstavljala uveljavljeni kitajski režiser Xiaoshuai Wang in japonski mojster Shin'ya Tsukamoto. Wang, ki na svojem kontu že ima nagradi z dveh, od treh največjih festivalov (Berlin, Cannes), bo poskušal doseči manjkajočo beneško zvezdico s filmom Rdeča amnezija (Chuang ru zhe), Tsukamoto pa se v drami Nobi ukvarja z vojakom, ki ranjen tava skozi surrealistični masaker vojne na Pacifiku. Turški režiser Kaan Mujdeci je edini debitant ki se poteguje za zlato palmo in prav zato bo njegov prvenec Sivas eden izmed zanimivejših naslovov v tej sekciji. 


FILMI:


The Cut (R:Fatih Akin)
A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (R: Roy Andersson )
99 Homes  (R: Ramin Bahrani)
Tales (R: Rakhshan Bani E’temad)
La rancon de la gloire (R: Xavier Beauvois)
Hungry Hearts (R: Saverio Costanzo)
Le fernier coup de marteau (R: Alix Delaporte)
Pasolini (R: Abel Ferrara)
Manglehorn (R: David Gordon Green)
Birdman (R: Alejandro Gonzales Inarritu)
Three Hearts (R: Benoit Jacquot)
The Postman’s White Nights (R: Andrei Konchalovsky)
Il Giovane Favoloso (R: Mario Martone)
Sivas (R: Kaan Mujdeci)
Anime Nere (R: Francesco Munzi)
Good Kill (R: Andrew Niccol)
Loin des hommes (R: David Oelhoffen)
The Look of Silence (R: Joshua Oppenheimer)
Nobi (R: Shinya Tsukamoto)
Red Amnesia (R: Wang Xiaoshuai)


OBZORJA



V sekciji Obzorja so zbrani filmi, ki v svetovno kinematografijo prinašajo nove estetsko-izrazne trende in filmi zanimivih, manj uveljavljenih avtorjev. Svoj prvi film Ich seh Ich seh (v vlogi ko-režiserke, skupaj z mladim avstrijskim režiserjem Severinom Fialo) bo prestavila avstrijska umetnica Veronika Franz, soproga slavnega Ulricha Seidla, ki se je doslej kot ko-scenaristka in prva asistentka režije kalila prav pri soprogu. Svojo novo absurdno komično pogruntavščino Realite bo predstavil tudi hiperaktivni Quentin Dupieux. Med bolj izkušene udeležence v tej sekciji sodi tudi tandem Benoit Delepine - Gustave Kervern, ki predstavlja Francijo s filmom Near Death Experience. Na svoje bojo prišli tudi ljubitelji južnokorejskega režiserja Hong Sang-Sooja, ki bo predstavil dramo Hill of Freedom. Eden izmed najvidnejših predstavnikov iranskega novega vala Moshen Makhmalbaf v Benetke pošilja Predsednika (The President), zgodbo o padcu dolgoletnega diktatorja, ki na skrivaj poskuša pobegniti iz države. Predsednik je obenem otvoritveni film sekcije Obzorja. Takšna so pravila (Takva su pravila) je film hrvaškega režiserja Ognjena Sviličića, ki govori o tragičnih posledicah nasilja med mladoletniki.


FILMI

Theeb (R: Naji Abu Nowar)
Line of Credit (R: Salome Alexi)
Cymbeline (R: Michael Almereyda)
Senza nessuna pieta (R: Michele Alhaique)
Near Death Experience (R: Benoit Delepine, Gustave Kervern)
Le Vita Oscena (R: Renato De Maria)
Realite (R: Quentin Dupieux)
I Spy/I Spy (R: Veronika Franz, Severin Fiala)
Hill of Freedom (R: Hong Sang-Soo)
Bypass (R: Duane Hopkins)
The President (R: Moshen Makhmalbaf)
Your Right Mind (R: Ami Canaan Mann)
Belluscone, una storia siciliana (R: Franco Maresco)
Nabat (R: Elchin Musaoglu)
Heaven Knows What (R: Josh Safdie, Ben Safdie)
These Are the Rules (R: Ognjen Svilicic)
Court (R: Chaitanya Tamhane)



IZVEN KONKURENCE




Selekcija filmov, ki bodo prikazani izven tekmovalne konkurence, je iz leta bolj zahtevna in bolj pomembna. Kljub netekmovalni naravi govorimo o filmih, ki vsem vpletenim prinašajo določene koristi. Organizatorji se ne branijo največjih filmskih zvezd na rdeči preprogi, za avtorje in nastopajoče je prav tako pomembno biti viden na tako prestižnem kraju. Od vsega tega na koncu imamo  določeno korist tudi končni uporabniki, saj festival nekaterim naslovom lahko bistveno izboljša doseg, oziroma poveča krog gledalcev. Eden takih primerov je lansko odkritje Locke, o katerem sem pisal na začetku tekočega meseca. Osebno nisem ljubitelj skupnih projektov, pri katerih več režiserjev režira posamezne segmente, a ob sodelovanju takšnih režiserskih kalibrov, ki sopodpisujejo Words With Gods (Guillermo Arriaga, Emir Kusturica, Amos Gitai. Mira Nair, Warwick Thornton, Hector Babenco, Bahman Ghobadi, Hideo Nakata in Alex de la Iglesia), je odmevnost zagotovljena. Veliko bolj zanimiva utegne biti najnovejša stvaritev Petera Chana, enega najuspešnejših kitajskih režiserjev ta hip, ki bo v Benetkah premierno predstavil dramo Dearest.
Mini-serije, ki se počasi transformirajo v mega filme razrezane na več delov, so v zadnjih letih vedno pogostejši gosti večine festivalov. Benetke tako gostijo HBO-jevo produkcijo Olive Kitteridge z Liso Cholodenko na režiserskem stolčku, ter Billom Murrayjem, Frances McDormand in Richardom Jenkinsom pred kamero. Joe Dante, eden izmed najvidnejših avtorjev na področju horor komedije bo predstavil Burying the Ex, Peter Bogdanovich, ki že dolgo ni posnel nič zapomljivega, je pripravil komedijo She's Funny That Way. Ann Hui je pred tremi leti iz Benetk odnesla polno potovalko nagrad, s katerimi so nagradili njen prejšnji film Preprosto življenje in prav zato polagam velike upe v njen naslednji film, biografsko romantično dramo The Golden Era. Najzanimivejši dokumentarec netekmovalnega sporeda je nedvomno V kleti (Im Keller) avstrijskega mojstra Ulricha Seidla, ki se po daljšem obdobju posvečenem igranem filmu vrača v dokumentarne vode. The Humbling je novi film Barryja Levinsona in drugi film Al Pacina v Benetkah — zgodba se osredotoča na ostarelega igralca z samomorilskimi nagnjenji in njegov odnos z veliko mlajšo partnerko (Greta Gerwig). Za konec naj omenim, da bodo obiskovalci festivala lahko videli tudi režiserjevo, necenzurirano različico Von Trierjeve Nimfomanke.


FILMI

Words With Gods (R: Guillermo Arriaga, Emir Kusturica, Amos Gitai. Mira Nair, Warwick Thornton, Hector Babenco, Bahman Ghobadi, Hideo Nakata, Alex de la Iglesia
She’s Funny That Way (R: Peter Bogdanovich)
Dearest (R: Peter Ho-sun Chan)
Olive Kitteridge (R: Lisa Cholodenko)
Burying the Ex (R: Joe Dante)
Perez (R: Edoardo De Angelis)
La zuppa del demonio (R: Davide Ferrario)
Tsili (R: Amos Gitai)
La trattativa (R: Sabina Guzzanti)
The Golden Era (R: Ann Hui)
Make Up (R: Im Kwontaek)
The Humbling (R: Barry Levinson)
The Old Man of Belem (R: Manoel de Oliveira)
Italy in a Day (R: Gabriele Salvatores)
In the Basement (R: Ulrich Seidl)
The Boxtrolls (R: Anthony Stacchi, Annable Graham)
Nyphomanic Volume II (long version) Director’s Cut (R: Lars Von Trier)

Ni komentarjev:

Objavite komentar