torek, 16. april 2019

Holiday (2018)

Victoria Carmen Sonne in Holiday (2018), © Sundance Institute pro


Slovenski naslov: Počitnice
Država: Danska, Švedska, Nizozemska
Jezik: danščina, angleščina
Leto: 2018
Žanri: krimi, drama
Dolžina: 93'Imdb 
Režija: Isabella Eklöf
Scenarij: Isabella Eklöf, Johanne Algren
Igrajo: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer, Adam Ild Rohweder, Yuval Segal, Stanislav Sevcik, Morten Hemmingsen, Bo Brønnum, Michiel de Jong



Počitnice odpre prihod mlade glavne protagonistke na eno izmed letališč na turški rivieri. Platinasta blondinka Sacha (Victoria Carmen Sonne) je s seboj prinesla paket namenjen sumljivemu tipu, ki jo malce kasneje pobere na letališču. Še pred tem je njena kartica zavrnjena v neki trgovini, zato si mladenka iz paketa sposodi nekaj sto evrov. "Nagrada" za to nepremišljenost je nekaj vzgojnih klofut in jasno opozorilo, da jo naslednjič ne bo odnesla tako poceni. Po tej manjši neprijetnosti se njene počitnice s prijatelji v luksuzni vili ob morju lahko začnejo. Tam jo že čaka Michael (Lai Yde) in še nekaj prijateljev, s katerimi se bo preživela nekaj časa. 

Zbrana druščina je glede na okoliščine nadvse navadna. Tu je družina z dvema otrokoma, zakonski par, nekaj samskih prijateljev in Michel, alfa samec, ki poveljuje tej nenavadni skupinici.  Zdolgočasena Sacha se potepa po razkošni vili, počiva ob zunanjem bazenu s spektakularnim razgledom, včasih pa se vsi skupaj odpravijo na plažo in s preglasno glasbo motijo ostale počitka in miru željne turiste. Mladenka dobro ve, kje je njeno mesto v tej hierarhiji: noč najpogosteje preživi v postelji z Michaelom, ki si jo občasno vzame tudi sredi dneva in včasih tudi proti njeni volji. In tako pridemo do zelo grafičnega prizora posilstva, ki je šokiral mnoge in sprožil debato o tem, ali je film res potreboval tako nazoren prizor. Ploskam režiserki in scenaristki Isabelli Eklöf  za izkazan pogum, saj prizor ne bi imel tako močnega učinka, ako bi zloraba bila zgolj nakazana. Trditev lahko primerjalno testirate na lastne oči, z ogledom cenzurirane različice, ki nam jo v ogled ponujata HBO/Amazon in necenzurirane, slabih osem minut daljše režiserkine verzije. Rezanje "spornega" prizora po moji oceni odvzame težo enemu izmed ključnih prizorov v sklepnem delu filma, v katerem mladenkina motivacija brez povezave z izrezanim prizorom posilstva enostavno nima pravega konteksta.

Švedinja Isabella Eklöf je produkt danske filmske šole, zato je tudi Holiday prvenstveno danski film, s katerim so dobil zanimivo mlado avtorico, ki prinaša potrebno svežino v evropsko kinematografijo. Ta prvenec me z netipično sestavo kriminalne združbe in rahlo nejasnostjo organizacijskega ustroja iste nekoliko spominja na Down Terrace (2009), še en zelo zanimiv prvenec, s katerim se je svetu predstavil Ben Wheatley. Eklöf , ki je med ostalim tudi ko-scenaristka festivalske uspešnice Meja (Gräns, Ali Abbasi, 2018), v izjavah pogosto omenja Ulricha Seidla, ki je pomembno vplival na njeno ustvarjalno filozofijo. Holiday je v osnovi karakterna študija mlade ženske, ki nam zraven, v večjem planu, ponuja kritiko potrošniške miselnosti. Junakinja, ki kompenzacijo za srečo išče v materialnem, je pripravljena požreti marsikaj in zavestno sprejeti hitro minljivo vlogo trofejne punce – okrasnega elementa na krovu jahte njenega nevarnega šefa/ljubimca. Ne glede na vse nevarnosti, ki jo takšna vloga prinaša. Gre za idejo, ki jo režiserka imenitno podčrta v sekvenci z modrim šalom, ki ga Sacha nepremišljeno pusti flafotati na njenem vratu, ko se usede na najeti skuter. Dejstvo, da jo na nevarnost opozori cestni delavec, ki z lopato v rokah trdno dela za skorjo kruha razumem kot režiserkin subtilni namig, da vsi na koncu vendarle žanjemo to, kar smo posejali.


Ocena


Ni komentarjev:

Objavite komentar