ponedeljek, 9. avgust 2010

Inception (2010)

 
Slovenski naslov: Izvor
Država: ZDA 
Leto: 2010
Žanri: Akcija, Misterij, ZF, Triler
Dolžina: 142 minut, Imdb
Režija: Christopher Nolan
Scenarij: Christopher Nolan
Igrajo: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Marion Cotillard, Tom Hardy, Cillian Murphy, Tom Berenger

Najprej bom priznal, da sem bil eden izmed tistih, ki si je želel ta film ogledati med prvimi. Že takoj, ko je štartal v domačih kinih. Inception je tiste vrste film, ki že dolgo pred izidom buri duhove, zato je pri meni, tako kot pri večini filmoljubov sprožil nestrpno pričakovanje. Datum odhoda na letni dopust se je poklopil z datumom domače premiere, tako da sem film videl nekoliko kasneje, kot bi ga sicer. Zato je prvi prosti vikend po dopustu bil rezerviran za kino. Zdaj je že toliko napisanega o tem filmu, tudi v domačih okvirjih, da se na tem mestu ne bom ukvarjal s predstavljanjem zgodbe in režiserjev dosedanjih dosežkov. Nolana itak že vsak pozna. Že zdaj nam je jasno, da bo njegov tretji Batman, ki naj bi ga filmar predstavil čez dve leti, zagotovo ustvaril efekt »valovanja.«  Ko enkrat dosežeš takšen ugled in reputacijo, je tvoja beseda (v tem primeru film) nekaj, kar vsi nestrpno pričakujejo in spoštujejo. Nolan je vedno bil pristaš kompleksnega, zapletenega, vendar nikoli nerazumljivega in je znal svojo vizijo približati zelo širokem občinstvu. Tako je pridobil široko ciljno publiko, kamor lahko štejemo vse od starejših najstnikov, do uglednih filmskih kritikov, ki so videli že marsikaj a so še vedno tako radovedni, ko Nolan naredi nekaj novega. Človek uživa kultni status tudi med najbolj plačanimi igralci, sodelovanje z režiserjem je nekaj, kar (skoraj) nihče nebi zavrnil. Pogled na igralsko zasedbo Izvora pove, da je odličnost tisto, kar Nolan najbolj ceni. Seveda, ni dvoma, da je »casting« opravljen v skladu z aktualnim trendi, konec koncev,  je komercialna uspešnost najpomembnejši dejavnik. Če ustvarjate nek izdelek in se odločite uporabiti najboljše materiale, ki so kakovostni in moderni obenem, je končni izdelek redkokdaj slab. Ravno to počne Nolan, vendar ne smemo pozabiti, da je odločilni element pri ustvarjanju filma, režiserjeva vizija. Režiser je tisti, ki okoli sebe zbere ekipo ki ji zaupa in ji predstavi svojo vizijo. Vizijo, za katere potem ti ljudje iščejo rešitve, ki bodo zadovoljile režiserja standarde in uresničile njegove zamisli. To je Nolanovo najmočnejše orožje, saj je sposoben ustvariti zelo kompleksno pripovedno strukturo, v kateri bo vsaka podrobnost služila svojemu namenu, odvečnih ali neprepričljivih kadrov skorajda ni.

Skorajda, kajti pri Izvoru me je zmotil beli kombi. Beli kombi kot zelo tenka nitka, na kateri visi uspešnost misije. Izguba kombija bi pomenila rušenje cele strukture, na trdnih nogah bi ostalo le tisto, kar je bilo zgrajeno že pred tem. Vse ostalo, kar sledi, bi bilo ogroženo in postavljeno pod zelo velik vprašaj. Usoda vseh je postavljena na Yusufova pleča, ki so zanj preveliko breme (scenaristično seveda, igra tukaj ima drugoten pomen). Brez zadržkov sem sprejel režiserjev fantazijski svet in pravila ki veljajo znotraj teh okvirjev. Vse ostalo je na svojem mestu. Lahko rečem, da sem videl film, ki je ponudil nekaj novega, nekaj vznemirljivo zanimivega, nekaj, kar nam doslej ni ponudil nihče. Zaradi tega si Nolan in ekipa zasluži vse čestitke. Redki so filmi, ki lahko ob taki dolžini ohranijo koncentracijo in tako visok ritem. Gledalec je posrkan v dogajanje, je ujetnik podob na velikem platnu. Navadno se v velikih kino dvoranah najdejo ljudje skloni glasnem komentiranju, pisanju sms-ov, ali kaki drugi postranski aktivnosti. Ob ogledu Izvira, tega ni bilo. Vsi so požirali gibljive slike, film gledalcu ni pustil niti malo časa za »relaksacijo.« Nolan se zelo malo, oz. skoraj nič ukvarja z graditvijo stranskih likov, (kar me navadno moti, tukaj niti malo ne) in se raje posveča ohranjanju suspenza. Stranski liki so zraven le zato, ker so funkcionalen dodatek, zraven so zato, da služijo zgodbi. Oni so pomemben del zgodbe, a je njihova osebnost za gledalca nepomembna. Za razumevanje nivojev človeške podzavesti je bil najpomembnejši pripovedni tok brez lukenj, v katerem vsak podnivo počiva na jasno definiranih pravilih. Izvor je zaenkrat največji, najspektakularnejši film leta 2010, na obzorju ni nobenega, ki bi lahko ogrozil njegov primat. Ali je to film, ki si zasluži čisto desetko? Po moje ni. Je pa hudičevo blizu.

Ocena: 9.0/10

3 komentarji:

  1. Prikimavam oceni, ostalo preberem hip kasneje. Filmoljub, to ti štejem v čast, da ne podležeš raznim hypeom. Ampak naslovnega si pač vseeno oglej ;)

    OdgovoriIzbriši
  2. Filmoljub, jaz grem celo tako daleč z upanjem in željo na mojstrovino, da si še zdaj nisem prebral nobene recenzije (pogledam le ocene, zaradi katerih sem še toliko bolj nestrpen), nobenega povzetka, niti pogledal trejlera... pred ogledom nočem vedeti o čem se gre, ker si nočem pokvariti kakšnih presenečenj.
    Bo pa potrebno počakati še kar nekaj mesecev na dobro kvaliteto ripa

    OdgovoriIzbriši
  3. Tudi jaz nisem videl nobenega napovednika, niti prebral nobene recenzije pred ogledom. Zda vem do bo tole verjetno top film letošnjega leta, mogoče se mu lahko približa Aronofsky s Črnim labodom ali celo Eastwoodov Hereafter ...

    OdgovoriIzbriši