Slovenski naslov: Ni naslova
Država: ZDA
Leto: 2013
Žanri: Biografija, Drama, Romantični
Dolžina: 118', Imdb
Režija: Steven Soderbergh
Scenarij: Richard LaGravenese, Scott Thorson (knjiga)
Igrajo: Michael Douglas, Matt Damon, Scott Bakula, Eric Zuckerman, Rob Lowe, Dan Aykroyd
Dober biografski film je praktično nemogoče posneti brez vrhunske interpretacije glavnega protagonista. Zato je Soderbergh Michaelu Douglasu že med snemanjem Preprodajalcev (Traffic, 2000) predstavil idejo o biografski zgodbi Wladziuja Valentina Liberaceja, pianista in vokalnega solista, enega najbolj znanih zabavljačev v ameriški zgodovini. Liberace, ki je med leti 1950 in 1970 bil eden najbolje plačanih estradnikov na svetu, je umrl za posledicami aidsa leta 1987, v 67. letu starosti. Soderbergh je želel adaptirati avtobiografsko knjigo Behind the Candelabra: My Life With Liberace, v kateri avtor Scott Thorson opisuje svoje šest let trajajoče razmerje s slavnim pianistom in leta 2008 je napočil čas za prve pred-produkcijske aktivnosti. Michael Douglas in Matt Damon sta prevzela glavni vlogi, a tudi s tako močnimi aduti kot sta Douglas in Damon, Soderberghu ni uspelo prepričati šefe hollywoodskih studiev, naj finančno podprejo njegov projekt. Režiser je prepričan, da je glavni razlog zavrnitve dejstvo, da se film (za hollywoodske standarde) preveč odkrito ukvarja s homoseksualnostjo. Kakorkoli, film je na koncu pristal pri televizijski hiši HBO, ki je zaprla finančno konstrukcijo in prav zato so ameriški gledalci Behind the Candelabra na malih zaslonih lahko videli le nekaj dni po uradni premieri v Cannesu.
Zgodbo o slavnem pianistu in njegovem mladem ljubimcu v duhu izvirnega knjižnega materiala spremljamo skozi perspektivo mladega Scotta Thorsona, ki preko skupnega hollywoodskega prijatelja dobi priložnost srečati Liberaceja po enemu izmed njegovih znamenitih lasvegaških nastopov. Scott se ne more pohvaliti s srečnim otroštvom, a je kljub temu imel srečo v nesreči, da je po težavnem začetku v najstniških letih pristal pri prijazni rejniški družini. Mladenič ljubi živali in želi postati poklicni veterinar, očesno vnetje pri enem izmed Liberacejevih štirinožnih prijateljev pa ja za oba dober izgovor, za ponovno snidenje na pianistovem razkošnem domu. Liberace in Thorson kmalu postaneta ljubimca in ne mine veliko, ko estradnik postavnega mladeniča povabi, naj se preseli k njemu. Za mladeničevo boljše počutje celo ustvari delovno mesto osebnega asistenta in golobčka nekaj časa živita v sreči in harmoniji. Toda leta so minevala in sčasoma se je nabralo veliko stvari, ki so počasi krhale njun odnos. Scottova odvisnost od mamil in Liberacejeva neustavljiva potreba po drugih mladih moških sta bila tista odločilna razloga, ki sta ju dokončno ločila.
Miloš Forman je eden redkih režiserjev, ki me je povsem kupil s svojimi biografskimi zgodbami (Amadeus, Ljudstvo proti Larryju Flyntu, Človek z lune), medtem ko se me večina novejših uveljavljenih biografskih zgodb (vključno s Spielbergovim Lincolnom) nekako ni preveč dotaknila. V kategorijo solidnih poskusov zagotovo sodi tudi Soderberghova najnovejša stvaritev, ki ji v resnici ne morem očitati veliko, čeprav po zadnjem kadru nisem imel tistega prijetnega občutka, da sem videl nekaj pomembnega, posebnega, unikatnega. Behind the Candelabra je v skladu z režiserjevim ugledom na pričakovano visokem tehničnem nivoju — suvereno režiran izdelek z visoko produkcijsko vrednostjo, ki odlično rekonstruira pretekli čas in prostor. Med zanimivejše vidike zgodbe uvrščam spoznanja o položaju istospolno usmerjenega posameznika v zabavni industriji (in družbi na splošno), ki je ves čas moral skrbno varovati privatnost in v očeh javnosti ohranjati imidž dostopnega heteroseksualnega samca. Liberace je bil eden izmed mnogih, ki je bi prisiljen lagati o svoji seksualnosti, če je želel ostati v igri in še naprej živeti na visoki nogi. Finančna kompenzacija za ohranjanje iluzije je enostavno bila previsoka, da bi jo estradnik tako preprosto zavrgel. Med najmočnejše adute filma brez dvoma sodita tudi vrhunski Michael Douglas in prepričljivi Matt Damon, ki se odlično spopadeta z vsemi izzivi, ki jih se seboj prineseta dve tako zahtevni vlogi. Omeniti velja še zelo zabaven nastop Roba Lowa (nisem verjel, da ga bom kdaj pohvalil) in skoraj neprepoznavnega Dana Aykroyda. Čeprav Damon svoje delo opravi dobro, menim, da je angažma 42-letni igralca za vlogo 18-letnega fanta zgrešena poteza. V tej izbiri se lepo zrcali skoraj patološka potreba sodobnega ameriškega filma, da v naslovne vloge tlači vedno ene in iste obraze. Moteče je, da Soderbergh ne pokaže pretiranega zanimanja za dejstvo, da je Scott Thorson na začetku razmerja z Liberacejem bil mladoleten in to je eden izmed motivov, kjer bi želel videti bolj kritično režisersko držo. Domnevno zadnje Soderberghovo režisersko udejstvovanje je soliden biografski film, ki mu manjka nekaj globine, da bi se trajnejše vtisnil v spomin. (+3)
Ocena:
Douglas je vrhunski, ni kaj, a vseeno nekaj manjka ...
OdgovoriIzbrišiMoja gospa ga zelo hvali, pravi, da nimam pojma :D
Večini je bolj všeč, RT je trenutno na 93%,
verjetno je z mano nekaj narobe ;)
,