sobota, 4. april 2020

Queen & Slim (2019)

Daniel Kaluuya and Jodie Turner-Smith in Queen & Slim (2019), Foto: Universal Pictures


Slovenski naslov: Queen in Slim 
Država: ZDA, Kanada
Jezik: angleščina
Leto: 2019
Žanri: drama, krimi, romantični
Dolžina: 132'Imdb 
Režija: Melina Matsoukas
Scenarij: Lena Waithe
Igrajo: Daniel Kaluuya, Jodie Turner-Smith, Bokeem Woodbine, Chloë Sevigny, Flea



Črna Bonnie in Clyde je pogosta primerjava, zapisana v prispevkih o celovečernem prvencu ameriške režiserke Meline Matsoukas, uveljavljene režiserke glasbenih spotov, ki je v 15-letni karieri posnela spote za številne zvezde svetovnega formata. V njenem dosedanjem opusu med ostalim najdemo tudi dve epizodi priljubljene serije Moster of None – informacija je zanimiva zato, ker je režiserka ravno med sodelovanjem pri tem projektu srečala scenaristko Leno Waithe, ki ji je kasneje ponudila režijo naslovnega prvenca. 

Queen & Slim je eden tistih filmov, ki nas brez veliko ovinkarjenja, po le nekaj minutah, vrže v vrtinec dogajanja.  Mladi temnopolti par se po prvem neuspešnem zmenku verjetno več ne bi srečal – njuna zgodba bi se skoraj zagotovo končala v trenutku, ko bi ona izstopila iz avta – če ju pred tem ne bi ustavil rasistični policist. Toda rutinska kontrola se iz navidez banalne situacije nepričakovano razvije v incident, ko mož postave pokaže s kakšnim veseljem pritisne na petelina, ki se na muhi znajde človek pretemne polti. Mladenič in punca sta naenkrat potisnjena v boj za golo življenje in ko pride do ravsanja je policist tisti, ki potegne najkrajšo. Par v paniki pobegne s kraja dogodka, njun beg pred roko pravice pa se hitro sprevrže v medijsko atrakcijo, saj v javnost pride posnetek, ki ga je posnela varnostna kamera iz vozila mrtvega policista.

Daniel Kaluuya and Jodie Turner-Smith in Queen & Slim (2019), Foto: Universal Pictures

Izhodišče, na katerem režisersko-scenaristični tandem gradi osnovni zaplet je realnost številnih temnopoltih Američanov, ki so na svoji koži občutili podobne scenarije. Poročila o policijskem nasilju nad temnopoltimi sodržavljani so že mnogokrat obšla svet in ravno zavoljo tega dejstva imamo občutek, da gledamo nekaj, kar se je zares zgodilo, čeprav Queen & Slim ni posnet po resničnih  dogodkih.  V tem smislu govorimo o filmu, ki gledalca poveže z realnostjo črne Amerike brez tako pogosto uporabljene formule belega Hollywooda, ki v podobne zgodbe običajno zaplete še kakega belega protagonista. Funkcija tega protagonista je prikazati „črno“ zgodbo skozi oči belega protagonista in jo tako narediti bolj sprejemljivo za belo večino.  V tem smislu velja pohvaliti odločitev ustvarjalcev, da nam ponudijo bolj neposredno izkušnjo in nas opomnijo, da črnci v resničnem življenju ob sebi največkrat nimajo belih zaveznikov. 

Queen & Slim družbeno kritična nota filma zapakira v format filma ceste,  v katerem se med potjo postopoma razvije še romantični element zgodbe. Zbliževanja dveh protagonistov je v takšnih okoliščinah razumljivo, čeprav dinamika med Danielom Kaluuyaem in Jodie Turner-Smith po moji oceni ne doseže nivoja in intenzitete, ki bi povsem prepričljivo podprla usodno privlačnost ljubimcev na begu. Kaluuya je kot Slim za moj okus iz svoje vloge iztisne več od razmeroma neznane Turner-Smith, ki v njeni prvi večji vlogi ni slaba, vendar je med njima vseeno občutimo kakovostno razliko. Ena izmed boljših komponent filma je  fotografija angleškega snemalca Tata Radcliffa (71, White Boy Rick), nezadovoljen nisem niti z obrtno spretnostjo režiserke Meline Matsoukas.  Večina ključnih gradnikov nasloven stvaritve je v zelo dobra ali vsaj solidna, vendar je v film enem pomembnem segmentu vseeno nekoliko slabši – scenarij Lene Waithe je ob upoštevanju njenega vpliva pri celotnem projektu tista komponenta, ki mestoma ne ponuja ustrezne podpore ostalim dobrim sestavinam. Poleg občutka, da napredovanje ubežnikov skozi širno Ameriko teče nekoliko pregladko zmotijo elementi zgodbe, kot je denimo tisti, povezan z usodo najstniškega sina avtomehanične delavnice (vse, kar vidimo pred tem, ne ponudi pravih temeljev, ki bi pojasnili njegovo ekstremno dejanje), obenem pa zgodba ne uspe najbolje usode dveh ubežnikov povezati z uporom in naraščajočim nezadovoljstvom črne Amerike z delom represivnih državnih organov.  Omenjene pomanjkljivosti na srečo ne preglasijo vseh dobrih plati filma, ki tehtnico vtisov vendarle krepko prevesijo na pozitivno stran.

Ocena


Ni komentarjev:

Objavite komentar