sreda, 13. april 2011

Los colores de la montana (The Colors of the Mountain)


Slovenski naslov: Ni naslova
Drugi naslovi: The Colors of the Mountain
Država: Kolumbija, Panama
Leto: 2010
Žanri: Drama
Dolžina: 90',  Imdb
Režija: Carlos Cesar Arbelaez
Scenarij: Carlos Cesar Arbelaez
Igrajo: Hernan Mauricio Ocampo, Genaro Aristizabal, Natalia Cuellar, Hernan Mendez, Nolberto Sanchez

Kolumbijec Carlos César Arbeláez je najprej snemal dokumentarce za kolumbijsko televizijo, vmes, tako kot večina režiserjev posnel nekaj kratkih filmov, preden je lani predstavil svoj celovečerni prvenec The Colors of the Mountain. Potem, ko sem videl zanimiv napovednik in izbrskal podatek, da je Arbeláez je na filmskem festivalu v San Sebastianu prejel nagrado za najboljšega debitanta, sem že imel dovolj razlogov, da se spravim k ogledu.

Ruralno, hribovito področje v kolumbijski regiji La Pradera je rojstni kraj osemletnega Manuela. Fant skupaj s prijatelji najraje igra nogomet, v ta namen so na obrobju vasi uredili manjše nogometno igrišče. V njegovi družbi sta največkrat Paco Luz in Julian. Potem ko vas zapusti edina učiteljica, fantom niti ne preostane kaj drugega, kakor da cele dneve brcajo edino (uničeno) žogo. Vasica se nahaja ne nestabilnem področju, ki predstavlja nekakšno razmejitveno črto, nikogaršnjo zemljo med gverilskimi uporniki, ki so zatočišče našli visoko v gorah in vojsko, ki pogosto preiskuje okoliške vasi in išče upornike. Čeprav vaščani poskušajo ostati nevtralni, so pritiski nanje vedno močnejši. Uporniki, ki se občasno spustijo v vas, pritiskajo na Manuelovega očeta in ostale vaščane, naj se jim pridružijo. »Ali si z nami, ali si proti nami,« je vsa filozofija, ki jo poznajo v teh krajih, enako pričakujejo tudi predstavniki vladnih vojaških sil. Šola je končno dobila novo učiteljico, kar za Manulea in njegove sošolce pomeni začetek pouka. Manuel se veseli povratku v šolske klopi, ko za 9. rojstni dan dobi novo žogo in golmanske rokavice, njegovi sreči ni konca. Toda napetost v vasici je vedno večja, na obrobju vasi in v bližini nogometnega igrišča so posejane mine, za katere ni vedel nihče. Prva žrtev je svinja nekega vaščana, druga veliko bolj boleča žrtev, je za Manuela in njegove prijatelje nova žoga, ki konča sredi minskega polja.
V svojem režiserskem debiju Arbeláezu uspe na relativno enostaven način predstaviti položaj malih ljudi, ki proti svoji volji neizbežno drsijo proti nevarnemu konfliktu. Kljub temu, da v njem ne želijo sodelovati in se na vse pritege trudijo ostati po strani, je njihov položaj vedno bolj kočljiv. Eni se odločajo za beg, drugim srce ne dovoli zapustiti doma in vsega kar so mukotrpno gradili v preteklosti. Režiser nam zgodbo servira skozi otroške oči in tako dejanja in težave odraslih potisne v ozadje. Sicer so odrasli vseskozi prisotni, a je njihova vloga predvsem poudarjanje resnosti grožnje, ki počasi stiska obroč okoli vaščanov in njihovih otrok. Arbeláez dogajanje okoli šole in v sami šoli izrabi za ostro obsodbo človeške neumnosti, kratkovidnosti in sebičnosti, s poslikavo političnih parol izpostavi vso grdoto in nesmisel sveta odraslih, ki je povsem izgubil otroško nedolžnost. Moram priznati, da mi poteza, z žogo sredi minskega polja, sprva ni preveč dišala. Pomislil sem, da je ta zanka nastavljena za poznejšo sentimentalno rabo, cenen klišejski trik, namenjen čustvenemu napadu na gledalca. In prav to zanko režiser izkoristi za gradnjo napetosti, ko se poigrava z našimi živci in nas skupaj z nedolžnimi otroki spravi na rob prepada. In kot da enkrat nebi bilo dovolj, vajo v zaključku ponovi še enkrat.  Pohvalil bi otroke v glavnih vlogah, ki se odlično znajdejo pred kamero, njihova usoda se hitro znajde v epicentru našega zanimanja. Kljub prisotnosti resnih groženj, umorov in vseh drugih strahot, ki jih s seboj prinaša oboroženi konflikt,  se Arbeláez  odloči za nenasilen pristop in se povsem odpove prikazovanju grozodejstev. Prav zato je film sprejemljiv tudi za mlajše gledalce, po drugi strani imajo prizori, ki zgolj nakazujejo dogodke, ki jih nismo videli, zelo močan učinek pri starejših gledalcih.

Ocena:


Ni komentarjev:

Objavite komentar