nedelja, 18. december 2011

The Debt



Slovenski naslov: Dolg
Država: ZDA
Leto: 2010
Žanri: Drama, Triler
Dolžina: 113',  Imdb
Režija: John Madden
Scenarij: Matthew Vaughn, Jane Goldman
Igrajo: Sam Worthington, Helen Mirren, Ciarán Hinds, Marton Csokas, Tom Wilkinson, Jessica Chastain, Jesper Christensen

Pripoved začnemo v letu 1966, na krovu izraelskega vojaškega letala, ki v domovino pelje tri agente Mosada. Rachel Singer,  Stephan Gold in David Peretz se vračajo iz Vzhodne Nemčije, kjer so uspešno zaključili tajno misijo iskanja nacističnega vojnega zločinca Dietera Vogela, bolj znanega pod vzdevkom Kirurg iz Birkenaua. Po tridesetletnem skoku v prihodnost se ustavimo na promociji knjige, ki jo je spisala Sarah Gold, potomka Rachel Singer in Stephana Golda. Knjiga opisuje dogodke izpred treh desetletij, ki so močno zaznamovali življenja mladih Mosadovih operativcev. V Rachelinih mislih se vrnemo v leto 1965, ko ta prispe v vzhodni Berlin, zaradi boljše krinke se znajde v vlogi Peretzove soproge. Trojec biva v najetem meščanskem stanovanju in se pripravlja za zahtevno nalogo, toda skupno življenje počasi zbližuje žensko in njena moška kolega bolj, kakor bi to bilo primerno, glede na njihov položaj in profesionalno naravo medsebojnih odnosov. Rachel je vedno bolj ogreta za Davida, a je ta popolnoma osredotočen na nalogo, nekoliko zmeden glede svojih čustev. Rachelino negotovost brez pomisleka izkoristi Stephan, kar povzroči dodatno napetost in pritisk ravno v trenutku, ko Mosad potrdi identiteto Kirurga iz Birkenaua in prižge zeleno luč za njegovo prejetje. 
Angleški režiser John Madden je v filmskem svetu najbolj znan zaradi sedmih oskarjev, ki jih je prejel njegov Zaljubljeni Shakespeare (Shakespeare In Love, 1998). Ironično med zlatimi kipci ni bilo tistega za režijo, ki je šel v roke Stevena Spielberga za Reševanje vojaka Ryana. Po zmagoslavnem letu 1999, je Madden razočaral s Corellijevo Mandolino (Captain Corelli's Mandolin,2001), nekoliko bolje se je odrezal z Dokazom (Proof, 2005) in nato spet pokvaril vtis s krimi dramo Strel smrti (Killshot, 2008). The Debt kakovostno sodi med boljše Maddenove filme, sam bi ga postavil nekje v enako raven z Dokazom, čeprav kašnega posebnega navdušenja po ogledu nisem čutil. Po začetnih minutah, v katerih spoznamo glavne akterje in se seznanimo z uradno različico dogodkov, se od nikoder pojavi 30 let odsotni David Peretz. Njegov prihod je povezan z internetnimi članki, v katerih se omenja Kirurg iz Birkenaua, ki naj bi bil še vedno živ. Lokalni novinar naj bi objavil intervju s pacientom zaprtim v ukrajinski psihiatrični ustanovi, ki trdi, da je v resnici nacistični zločinec. Maddenovo podajanje zgodbe s časovnimi preskoki je jasno in lahko sledljivo, a menim, da je izbran napačen pristop pri osvetljevanju dogodkov iz preteklosti, ki razkrije ljubezenski trikotnik in tisto pravo resnico o berlinski operaciji. V mislih imam dogodke pred in po Vogelovi ugrabitvi, ki poudarjajo odnos med agenti. Potem ko Rachel konča v Stephanovi postelji, vsa magija med njo in Davidom izgubi na moči in prepričljivosti, a nam ta del obenem ponudi tudi filmsko najbolj užiten del pripovedi, v katerem blesti Jesper Christensen. Občutki neuspeha, ki jih prisilijo v prirejanje resnice so naravni in razumljivi, veliko bolj moteč je pomen, ki se dogodku pripisuje v prihodnosti. In ko enkrat začneš razmišljati v tej smeri, se naenkrat začne podariti cel koncept.  Naenkrat mi se zdi Peretzova usoda povsem nesmiselna, neprepričljiva. Zakaj, po tolikih letih takšen konec?  So duhovi pobitih v drugi svetovni vojni še vedno tako močno pritiskali na njegovo vest? In potem še epizoda, v kateri Helen Mirren odide v Ukrajino in se osebno obračuna z živahnim 90+ letnim starčkom. Zame preveč. 

Ocena:


Ni komentarjev:

Objavite komentar