četrtek, 3. oktober 2013

Nordvest [Northwest] (2013)


Slovenski naslov: Ni naslova
Drugi naslovi: Northwest
Država: Danska
Leto: 2013
Žanri: Akcija, Krimi, Drama
Dolžina: 91' ,  Imdb
Režija: Michael Noer
Scenarij: Rasmus Heisterberg, Michael Noer
Igrajo: Gustav Dyekjær Giese, Oscar Dyekjær Giese, Lene Maria Christensen, Dulfi Al-Jabouri, Roland Møller, Sandra El-Hussein, Clement Black Petersen

Danec Michael Noer je na blogu že bil omenjen in sicer kot ko-avtor zaporniške drame R (2010), ki jo je posnel v kooperaciji z (danes) že veliko bolj uveljavljenim Tobiasom Lindholmom, ki je prav tako že večkrat omenjen v mojih filmskih pisarijah. Noer se je doslej bolj posvečal dokumentarnemu filmu in Severozahod je šele njegov drugi igrani celovečerec in prvi igrani režiserski projekt, ki ga je režiral samostojno. Scenarij je plod  sodelovanja s  priznanim danskim scenaristom Rasmusom Heisterbergom (Dekle z zmajskim tatujem, Kraljevska afera). Noer se v drugem igranem poskusu vrača k temam, ki jih je obravnaval že omenjeni R, saj je eden izmed prevladujočih motivov zgodbe znova kriminal med mladimi. Glavni junak je 18-letni Casper (Gustav Dyekjær Giese), ki v  kobenhavnškem predmestju živi z nekaj let mlajšim bratom Andyjem (Oscar Dyekjær Giese), veliko mlajšo sestrico in njihovo mamo samohranilko. Casper je zelo spreten vlomilec, ki z ukradeno robo zalaga Jamala (Dulfi Al-Jabouri), šefa lokalne arabske tolpe. Casper je upravičeno nezadovoljen, saj Jamal vedno znova podcenjuje njegovo robo, eden izmed članov tolpe pa se konstantno spravlja na njegovega mlajšega brata. Del plena iz njegovega zadnjega roparskega podviga je tudi dragocena ura, ki se ji Casper ne želi odpovedati. Zato je še toliko bolj jezen, ko ga naslednji večer napade Jamalova ekipa in mu ukrade taisto uro. To je dogodek, ki sodu izbije dno. Casper več ne želi delati zanj in se odloči, da bo sprejel posel, ki mu ga je nekaj dni nazaj ponudil skrivnostni Bjørn (Roland Møller). Casper kmalu naveže stike z veliko večjo ribo iz kriminalnega podzemlja, človekom, ki preprodaja mamila in vodi utečen posel z dekleti na poziv. Bjørn v Casperju vidi potencial in mu je pripravljen ponuditi priložnost, toda Jamal ne bo brez boja podpisal izpisnico za Casparjev prestop v drugo tolpo. 
Nekateri pravijo, da so vse zgodbe že bile povedane. S takšno trditvijo se celo delno strinjam, saj je praktično v vsaki zgodbi moč zaslediti odmeve kakšne druge zgodbe. Tudi če tega ne priznajo na glas, ostaja dejstvo, da je ustvarjanje filmarjev, mladih in starih, neločljivo povezani s filmsko zgodovino. Vse kar smo kdajkoli videli, akceptiramo in shranimo nekje v naših možganih in ta izkušnja postane del nas. Drugi pomemben razlog, da je temu tako velja pripisati dejstvu, da filmi pogosto poskušajo oponašati življenje in življenje največkrat prevzema ustaljene forme in obrazce. Severozahod v tem smislu ne odkriva novih teritorijev, oziroma ne prinaša prav veliko izvirnih idej, a je v konstrukciji svojega imaginarija dovolj živopisen in prepričljiv, da si brez dvoma zasluži pozornost. Tudi tistih gledalcev z visoko kilometrino, ki bojo med ogledom prepoznali marsikakšno referenco in začutili nadaljnji razvoj pripovedi. Izpostaviti velja več točk, na katerih Noer doseže dobre rezultate in s tem ustvari tisto dodatno vrednost, ki Severozahod dvigne iznad povprečja. Začel bom pri avtorjevem občutku za umestitev zgodbe v prostor, saj rojeni Kobenhavnčan lepo koristi dansko prestolnico, njena predmestja in blokovska naselja, ki jih pretežno naseljujejo priseljenci. Že v tej, recimo ji geografski opredelitvi, je moč zaslutiti refleksijo na spopad civilizacij. Arabski kriminalci prihajajo iz blokovskih naselji, danski svoj biznis raje vodijo iz privatnih hiš v predmestju. Menim, da film dobro in jasno identificira glavna vprašanja, ki motivirajo dejanja protagonistov, logične in razumljive pa so tudi posledice teh dejanj. In zadnja in mogoče najbolj pomembna kvaliteta — odlična kombinacija amaterjev in profesionalnih igralcev, ki vrhunsko oponaša pisano etnično podobo modernega Kobenhavna. Energični debitant Gustav Dyekjær Giese je antijunak, za katerega kljub nečednosti brezrezervno stiskamo pesti, v spominu pa ostane tudi izvrstni Roland Møller, nesporni magnet za kamero, ki s svojo pojavo zasenči vse ostale vsakič, ko se znajde v kadru. (+3)  


Ocena:

Ni komentarjev:

Objavite komentar