sobota, 5. junij 2010

A Single Man (2009)


Slovenski naslov: Samski moški
Država: ZDA
Leto: 2009
Žanri: Drama
Dolžina: 101 minut, Imdb
Režija: Tom Ford
Scenarij: Tom Ford, Christopher Isherwood (knjiga)
Igrajo: Colin Firth, Julianne Moore, Matthew Goode, Ginnifer Goodwin, Nicholas Hoult, Lee Pace, Jon Kortajarena

Moda, ne visoka, ne kakšna druga me nikoli ni zanimala, oz. nikoli nisem kazal interesa zanjo. Saj veste. Fantje raje občudujemo dogajanje na nogometnih zelenicah, kot kreacije na modnih pistah. Razen če gre za modno revijo z oznako Victoria's Secret. Takrat sem navadno nekoliko bolj pozoren. Že ob oskarjevski nominaciji za Colina Firtha sem obiskal IMDB in prečekiral ostale relevantne podatke. Predvsem zaznamek v vrstici režija. Tom Ford. Prvič slišim. Nato mi je Google povedal ostalo. Priznani modni oblikovalec, nekoč je delal za Gucci, zdaj dela samostojno. Tudi prav. Že zaradi Firthove nominacije si film moram ogledati.

George (Colin Firth) je učitelj angleščine, Anglež, ki je prišel v Los Angeles zato, ker je želel biti ob svoji ljubezni. Nek večer je George sedel v domačem fotelju, ko je prejel klic zaradi katerega se bo njegov svet podrl. Poklical ga je sorodnik njegovega partnerja Jima. Jim je mrtev, mu pove glas na drugi strani. Njegovi te niso želeli obvestiti, a ker vem koliko si mu pomenil, sem poklical. To je bil trenutek ko se je Georgevo življenje ustavilo, izgubilo pomen. V flashbackih izvemo, zakaj je George tako potrt. Pištola ob postelji, v predalu njegove nočne omarice ne kaže na srečen izid. Zadnje dejanje skrbno načrtuje, a zaradi tega ne izgubi niti malo vsakdanje rutine. Kljub načrtu ki vključuje tragičen konec, odide v službo in izpelje predavanja do konca. Po službi nabavi steklenico vina, potreboval jo bo zvečer, ko bo obiskal staro prijateljico Charley (Julianne Moore), ki je verjetno edina oseba, ki lahko vsaj delno razume Georgevo stanje.
Dva najpomembnejša dejavnika, ki opredeljujeta kvaliteto tega filma sta glavni igralec in režiser. Najprej se bom malo posvetil Firthu, ki mi roko na srce, nikoli ni bil ne vem kako ljub igralec. Mojo podcenjevalne občutke je nekoliko omilil v filmu Easy Virtue, v katerem je odigral zanimivo vlogo in pokazal da ne gre za tipa, ki vedno igra prijazne možakarje, neskončno zaljubljene v svoje filmske partnerke. Zdaj, ko sem videl film ki je tema tega prispevka, so vsi moji predsodki izgubili pomen, ob tako izjemni predstavi. Ford v svojem režiserskem debiju pokaže veliko občutka za estetiko in skrbno manipulira tudi najmanjše podrobnosti, rezultat takega pristopa je vizualno zelo prepričljiv film. Toda, vizualna lepota ni edina odlika Fordove stvaritve. Odlična je tudi graditev zgodbe in vzdušja, spretno posredovanje občutkov in strahov glavnega junaka, ki jih Ford zelo dobro usklajuje z ostalimi spremljajočimi elementi in tako kreira dobitno zmes. A Single Man dokazuje, da so na svetu ljudje, ki zlahka dosegajo odličnost na več področjih. Priznam, ko gre za filme z gay tematiko sem vedno nekoliko skeptičen. Kajti takšne filme gay populacija navadno zelo pozorno spremlja (beri ocenjuje, lobira, komentira na raznih forumih) in tako dostikrat neupravičeno precenjuje umetniško vrednost filma. A Single Man vsekakor ne sodi v to kategorijo.

Ocena: 8.0/10

1 komentar:

  1. Mislim, da se je Ford tako nalašč odločil.
    Brez kake globlje karakterizacije narediti film. Zakaj? Po moje zaradi boljšega poudarka duha 60-ih in boljšega razumevanja položaja takratne gay populacije. Glede na videno ne dvomim, da je sposoben tudi kakšne globlje analize ...

    OdgovoriIzbriši