četrtek, 1. marec 2012

Bir zamanlar Anadolu'da



Slovenski naslov: Bilo je nekoč v Anatoliji
Drugi naslovi: Once Upon a Time in Anatolia
Država: Turčija, BiH
Leto: 2011
Žanri: Drama, Krimi
Dolžina: 150' ,  Imdb
Režija: Nuri Bilge Ceylan
Scenarij: Nuri Bilge Ceylan, Ebru Ceylan, Ercan Kesal
Igrajo: Muhammet Uzuner, Yilmaz Erdogan, Taner Birsel, Firat Tanis, Ahmet Mümtaz Taylan, Ercan Kesal

Turčija, film, Nuri Bilge Ceylan. Nekako tako v mojih možganih funkcionirajo asociacije, ko razmišljam o aktualnem trenutku turškega filma. Nuri je človek, ki si je brez dvoma že zagotovil mesto na Olimpu turškega filma. Mogoče nekoliko nekorektno z moje strani, da Turka povezujem z Olimpom, v luči tradicionalno zategnjenih odnosov na relaciji Turčija-Grčija, a mislim, da ob tej priložnosti tudi Grki nebi ugovarjali tej metafori. Nenazadnje gre za umetnika, ki bi si ga vsaka nacionalna kinematografija z veseljem sprejela v svoje vrste. Ceylan doslej ni posnel slabega filma, med šestimi celovečerci, kolikor jih premore njegova filmografija, ne najdemo filma, ki ni prejel kakšno izmed festivalskih nagrad. V Cannesu ga tako zelo ljubijo, da so mu po nagradi za najboljši kratki film Koza (1995), podelili še pet priznanj. Od Velike nagrade žirije za Oddaljen (Uzak, 2002) in naslovni, Bilo je nekoč v Anatoliji, nagrade za najboljšo režijo za Tri opice (Üç maymun, 2008) in nagrade združenja kritikov FIPRESCI za Podnebje (Iklimler, 2006). Tisti, ki Nurija že poznate, veste, da kratki povzetki vsebine navadno ne ujamejo bistva njegovih filmov, ki se vedno  skriva nekje vmes, med vrsticami, a vseeno poglejmo, v kakšnem pripovednem okvirju je zgrajena njegova najnovejša študija človeških odnosov in značajev.  
Trije avtomobili se pod okriljem noči prebijajo skozi hribovito pokrajino, nekje na območju turške Anatolije. Na zadnjem vozilu je prižgana modra rotacijska luč, pogled v notranjosti vozil razkriva glavne protagoniste. Potniki so policisti iz kakih trideset kilometrov oddaljenega mesta, med njimi vklenjen sedi človek, na katerem opazimo sledi preiskovalnega postopka. V enemu izmed avtomobilov je tudi okrožni tožilec, lokalni zdravnik, delavca z lopatama in brat prvega osumljenca, čigar status je zaenkrat nejasen. Najverjetneje ga imajo za pomagača in sostorilca, kajti glavni osumljenec v prvem vozilu je že priznal umor. Zdaj se peljejo po makadamskih cestah in iščejo kraj, kjer je zakopal truplo. Morilec se poskuša spomniti, kje je pokopal svojo žrtev, toda noč je temna, hribi podobni in tudi vodnjakov, ki ga morilec omenja kot nekakšen orientir, je na tem območju kar nekaj. Komandir policije po nekaj neuspešnih postankih počasi izgubljata živce, tožilca zjutraj čaka službena pot in tudi njemu ni vseeno, ker se je na videz enostavna naloga zavlekla globoko v noč . Med vožnjo in posameznimi postanki se člani te manjše odprave med seboj pogovarjajo, šalijo in s sogovorniki delijo koščke svoje intime. Eni sramežljivo in iskreno, drugi spet zvito in previdno, tretji se bolje počutijo če molčijo, vendar vsi s skupnim imenovalcem – bremenom, ki ga vsak izmed njih nosi s seboj.    
Po nekaj dolgih kadrih v uvodu,  že tam nekje v deseti minuti, sem vedel. To bo film v katerem bom zares užival. Možgani so mi pošiljali flashbacke čudovitih kadrov iz režiserjevih prejšnjih filmov, ki so tako močno usidrani v mojem spominu, kljubujejo času in vprašanje je, če bodo sploh kdaj zbledeli. Nekako domače sem se počutil  ob Ceylanovi vizualni estetiki že od uvodnih minut, vesel, ker je pred mano še 140 minut filmskega razvajanja. Sproščena, komično obarvana otvoritev z diskusijo o bivoljem jogurtu, v kombinaciji z nepotrebno rotacijsko lučjo, tam nekje, bogu za hrbtom, je učinkovito krepila komični podton. Le pogled na mrk obraz vklenjenega morilca je govoril, da me v nadaljevanju čakajo tudi manj vedri toni. Ceylan je idejno osnovo našel v resnični zgodbi Ercana Kesala, dobrega prijatelja, ko-scenarista in igralca v filmu, ki je nekoč kot zdravnik služboval v tem delu Anatolije. Ob neki priložnosti je celo noč, z ekipo podobno tisti v filmu, iskal truplo. Če  že imate nekaj izkušenj s Ceylanom, potem veste, da je iskanje trupla le izgovor. Povod za pripovedovanje zgodbe o ljudeh, ki to truplo iščejo. Za razliko od režiserjevih prejšnjih filmov, so liki v »Anatoliji« kar gostobesedni, čeprav v dialogih poleg komičnih elementov ne najdemo veliko bistvenega. Tiste pomembne stvari se skrivajo v neizrečenem, se izrisujejo na obrazih glavnih protagonistov in na gledalcu je, da poskuša razvozlati in izluščiti bistvo. Mnenja sem, da se režiser že od samega začetka poigrava z mislijo večdimenzionalnosti resnice, da želi dokazati, da resnica enega, ni nujo tudi resnica drugega. Kot bi s čopičem posegel v sliko, ki z minimalno spremembo, z vsakim dodatnim niansiranjem več ni tisto, kar je bila minuto prej. »Anatolija« je film, ki nalašč testira gledalčevo potrpežljivost, stimulira razmišljanje in zahteva aktivno sodelovanje. Mislim, da niti ni tako pomembno, kateri opciji se bomo na koncu priklonili, oziroma, kaj mislimo, da se je pravzaprav zgodilo. Bolj pomembno se mi zdi Ceylanovo zavračanje teorije o črno-belem svetu, delitvi na dobre in slabe, če hočete. Človek, kot spekter vsega, kar lahko zamislimo. Dobrega, slabega in vsega kar pride vmes. Zanikanje obstoja absolutnega in prikimavanje relativnem. In kaj skupnega imajo vsi ti ljudje. Odgovor je lahko le eden - čustva. Iz če film gledamo iz tega zornega kota, lahko izluščimo trikratni motiv nesrečne ljubezni in prav to je največje bogastvo »Anatolije.« Ta večplastnost in večperspektivnost. In če življenje razumemo kot preplet različnih perspektiv, potem je tudi Anatolija prav to - življenje. 

Ocena:


9 komentarjev:

  1. Top, žalostna zgodba "znanca" in njegove žene pa itak zmaga

    OdgovoriIzbriši
  2. Izjemno. Tisti prizor proti koncu, v pisarni, pri zdravniku, ko se gledata in Close-up na obraz tožilca. Hudo. Berimo obraze, pravi Nuri:)

    OdgovoriIzbriši
  3. Teh 5 zvezdic je fajn videt, ker sem nameraval pogledat ravno danes. :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Tole je super film in žal mi je da o njem po ogledu nisem nič spisal. Je pa kar časovni zalogaj ja, ampak evo, da se splača.

    OdgovoriIzbriši
  5. Iskreno, ne razumem takšnega navdušenja. Saj je zelo zanimiv v marsičem, ampak je tudi zelo naporen, počasen, glaciersko počasen, razvlečen. Jaz sem že poznal to zgodbo, bral sem jo v časopisu, vzelo mi je 15 mi in mislim, da ni imela nič manj čustev. -Bo

    OdgovoriIzbriši
  6. @ Pauc
    Nikoli ni prepozno, še zmeraj lahko.

    @ Bo
    Počasno mi mi ugaja, neizmerno uživam v počasnih zumih na obraz storilca, tožilca itn... and I wonder.
    Ko v ospredju ni obraza, potem imam na voljo super fotografijo, podloženo z zanimivim (hecnim) dialogom. Zabavali so me tudi taki banalni detajli, recimo tip, ki meri kilometre :)

    Če je videno nate učinkovalo podobno kot časopisni članek, potem je film slab. Brez vrednosti.

    A kaj hočemo, taki smo. Ugajajo nam različne stvari.

    OdgovoriIzbriši
  7. Mislim, da je to kinofilm in ga je napaka gledat drugače kot v dvorani s prikazljivostjo projektorja in platna. Prav zaradi super (nočne) fotografije in osvetljevanja in pa panoram dežele, ki zgleda po eni strani monotono enaka, po drugi strani pa deluje zmeraj sveža.

    Cenim dosti vsebine, recimo obravnavo posameznika v kolesju, njegove vloge v sistemu. Policaj, sodnik, zdravnik, vsak osredotočen na nekaj in gleda na stvari po svoje. Cenim humor filma.

    Finalne obdukcije nisem dobro povezal. Deloma je tam po moje zaradi namerne provokacije z visceralnim zvokom, pri čemer ničesar ne pokaže, hec (razen za trenutek malo čreva, ko jih prestavi pomočnik). Pomen?

    OdgovoriIzbriši
  8. Ja, to je definitivno film za veliko platno, ki izgubi kar nekaj z gledanjem doma. Bral sem intervju z režiserjem, v katerem ta poudarja intenzivno ukvarjanje z zvokom. Mislim, da je tukaj stavil na kombinacijo nevidno/slišno.
    Pomen?
    Doktor zavrne (pravilno) teorijo, da je žrtev živa zakopana, zaradi sočustvovanja s storilcem. Ne želi dodatno oteževati njegovega položaja. Zato se v uradnem zapisniku ne omeni prisotnost zemlje v pljučih. Po moje je to tudi glavni razlog za prikaz obdukcije.

    OdgovoriIzbriši
  9. Aha. Pa lahko greš s tem po mojem še malo globlje. Pravi znanstvenik, dvomljivec, mu gre ali pa mu je vsaj šlo vedno za resnico. Tu se pa končno odloči, da pa je vseeno bolje kaj zamolčat. S pogledom ven na vdovo vzame v poštev tudi njo. Da ne bi bilo njeno sovraštvo in sovraštvo otroka še večje.

    Saj, zanimiv humanističen film, formalno pa hecno strukturirana policijska procedura.

    Ampak 5 zvezdic ... stvar osebnega okusa, a ne, ti ocenjuješ. Zase. Ok.

    OdgovoriIzbriši