ponedeljek, 24. december 2018

Der Hauptmann (2017)

aka The Captain
Max Hubacher in Der Hauptmann (2017)

Slovenski naslov: Stotnik 
Angleški naslov: The Captain
Država: Nemčija, Francija, Poljska
Jezik: nemščina
Leto: 2017
Žanri: drama, zgodovinski, vojni
Dolžina: 118'Imdb 
Režija: Robert Schwentke
Scenarij: Robert Schwentke
Igrajo: Max Hubacher, Milan Peschel, Frederick Lau, Bernd Hölscher, Waldemar Kobus, Alexander Fehling, Britta Hammelstein, Sascha Alexander Geršak, Samuel Finzi, Wolfram Koch, Marko Dyrlich


Konec druge svetovne vojne ni daleč. Nekaj tednov pred kapitulacijo nacistične Nemčije število dezerterjev med nemškimi vojaki vztrajno narašča. V ozadju, za prvo bojno linijo, posebne enote vojaške policije in gestapa lovijo dezerterje. Nekateri izmed njih končajo v taboriščih, drugi so ubiti takoj, na licu mesta. 19- letnemu dezerterju Williju Heroldu je v uvodnih minutah pretila prav takšna usoda, ko je kot prestrašen zajec bežal pred tropom krvoločnih zasledovalcev. Na koncu mu je uspelo zlesti v dovolj globoko luknjo in se rešiti.

Po takšnem uvodu bi brez nekaj predznanja težko predvidel, v kakšni smeri bo zgodbo razvil nemški režiser Robert Schwentke, ki se je filmske obrti naučil v ZDA, nato kratek čas deloval v domovini, nakar se je vrnil v ZDA in se uveljavil kot režiser bolj ali manj uspešnih hitov kot so: Flightplan, RED, Insurgent… S Stotnikom se je Schwentke vrnil v domovino in povsem spremenil smer, v kateri je dotlej krmaril svojo režisersko kariero. 

Tako kot se povsem spremeni življenje mladega dezerterja, ki po čudežni rešitvi med tavanjem po pokrajini naleti na zapuščeno vozilo, v katerem najde plašč in uniformo stotnika. Nekaj minut kasneje mladenič navdušeno koraka v svoji novi uniformi in vpije na namišljene vojake pod njegovo komando – prizor tako tudi simbolično napove kakšen vpliv na njegovo (samo)zavest bo imela njegova nova oprava. Nedolgo zatem mimo prikoraka vojak, ki se takoj podredi avtoriteti, ki jo izkazujejo našitki na mladeničevi uniformi. Mladec pograbi ponujeno priložnosti in sprejme vlogo stotnika, v katero se bo do konca zgodbe vživel do neslutenih razsežnosti.

Milan Peschel and Max Hubacher in Der Hauptmann (2017)

Schwentke zgodbo posneto po resničnih dogodkih (v sodelovanju z direktorjem fotografije, rojakom Florianom Ballhausom), predstaviti v čudovitem monokromu, kar ni zgolj všečna stilistična rešitev, ampak tudi neke vrste filter, skozi katerega so hudodelstva glavnega protagonista in njegovih pomagačev za gledalca za odtenek lažje prebavljiva. To je zgodba o človeku, ki ga v vlogo stotnika potisne goli preživitveni nagon in specifične okoliščine, v katerih taisti človek gre skozi srhljivo psihološko metamorfozo od žrtve do brezčutnega rablja. 

Schwentke skozi preobrazbo glavnega protagonista prevprašuje temačne nagone, ki človeka pripeljejo v stanje duha, v katerem se zločini kakršnim smo tu priča zdijo sprejemljivi. Druga zanimiva točka za razmislek so odzivi skupnosti, predvsem tistih bolj umirjenih in humanih  protagonistov, ki sprva le slepo upoštevajo avtoriteto in ne storijo nič, ko za to še imajo možnost. Kajti potem, ko si tudi sami morajo umazati roke, je pošast (ki so jo soustvarili) enostavno premočna, da bi se ji lahko uprli. To je motiv, ki ga morda še najbolje podčrta lik vojaka Freytaga (odlično ga upodobi  izkušeni Milan Peschel). Tudi sicer je igra celotne igralske ekipe na visokem nivoju, a vseeno poleg že omenjenega Peschela velja izpostaviti še Fredericka Lauja, v vlogi sadističnega vojaka Kipinskega in relativno neznanega Švicarja Maxa Hubacherja (opažen v švicarski mini uspešnici  Der Verdingbub (The Foster Boy, Markus Imboden, 2011), ki je zares prepričljivo pričaral psihološko preobrazbo glavnega protagonista iz plašnega zajca v velikega, zlobnega volka.

Ob vzponu skranje desnice in zaostrovanju retorike nekaterih svetovnih voditeljev je Stotnikovo sporočilo danes še kako aktualno. Odzive posameznika in skupnosti (v širšem in ožjem pomenu besede) v podobnih situacijah so pred Schwentkejem na soroden način secirali njegov rojak Oliver Hirschbiegel z Eksperimentom (Das Experiment, 2001) in dokumentarist Joshua Oppenheimer s Teatrom ubijanja (The Act of Killing, 2012). 

Ocena


Ni komentarjev:

Objavite komentar