četrtek, 31. marec 2011

Nokas


Slovenski naslov: Ni naslova
Država: Norveška
Leto: 2010
Žanri: Akcija, Biografija, Drama
Dolžina: 87',  Imdb
Režija: Erik Skjoldbjærg
Scenarij: Christopher Grøndahl
Igrajo: Frode Winther Gunnes, Tov Sletta and Morten Haland, Jeton Jajovsk, Morten Larsen

Mirno mestece Stavanger na Norveškem je 5.aprila 2004 postalo prizorišče največjega bančnega ropa v norveški zgodovini. Tarča do zob oboroženih roparjev je bila stavba Nokasa. Če nekoliko poslovenim, je to približek naše Agencije za plačilni promet, oz. tega, kar je APP nekoč bil. Skratka ustanova, v katero se  vsakodnevno stekajo velike količine denarja. Zgodaj zjutraj so stavbo Nokasa napadli oboroženi zamaskirani roparji, s svojo opremo in opravo so naključne mimoidoče prej spominjali na pripadnike specialnih enot, kot na nevarne roparje. Pred napadom so roparji na intervencijsko pot oz. izvoz iz garaž lokalne policije parkirali tovornjak in ga zažgali, ter tako policiji preprečili hiter odziv. Od začetka filma spremljamo priprave 13 roparjev, ki so nato iz Nokasa odnesli približno 10 mil. $ (ne bom vas utrujal z vrednostjo v norveških kronah). Pred maloštevilni policisti, oboroženi le z revolverji, je bila sila zahtevna naloga, njihovi nasprotniki so imeli številčno prednost, tudi njihova oborožitev je bila veliko boljša.
Erik Skjoldbjærg je nase opozoril s svojim celovečernim prvencem Insomnia (1997). Seveda, ne govorim o Nolanovi Insomniji z Al Pacinom in Robinom Williamsom, ampak o izvirniku, po katerem so Američani pet let kasneje posneli rimejk. Sicer se je Skjoldbjærg preizkusil tudi v ameriški produkciji, leta 2001 je predstavil Prozac Nation, ki ni zadovoljil ne kritike, ne občinstva. Skjoldbjærg nam dogodek predstavi iz več zornih kotov. Potek ropa je kombinacija perspektiv, saj izmenjujoče spremljamo dogodek iz perspektive roparjev, policistov, uslužbencev Nokasa in naključnih mimoidočih. Skjoldbjærg je rop rekonstruiral tako realistično, da njegovo vizijo največjega bančnega ropa na Norveškem brez veliko zadržkov uvrstim med najbolj prepričljive roparske filme. Tukaj ne boste našli ljubezenske zgodbe v ozadju, nesrečnega kriminalca, ki v resnici želi odnehati in se zato odloči še za zadnji posel. Tukaj ni junaško nastrojenih policistov ali prisebnih, atraktivnih bančnih uslužbenk, ne direktorja poslovalnice, ki bi rad umrl kot heroj. Film kot tak, nima glavne vloge, če se nekoliko nelogično izrazim, glavna oseba je lahko samo dejanje (rop). Zaradi pomanjkanja likov, na katere se gledalec lahko naveže in nato trepeta za njihovo usodo, sem imel občutek, da gledam igrani dokumentarec. Pred začetkom akcije se roparji norčujejo iz Mannove Vročine, ko ugotavljajo, da je denar, ki ga odnesejo v filmu tehtal preveč . Nobena podrobnost niso prepustili naključju, od tod tudi informacija o dejanski teži denarja. Nokas je film, ki odlično prikaže odzive prebivalstva in policije na dogodek, na katerega nihče ni pripravljen, tudi roparji ne. To je najzanimivejši aspekt filma, ki ob naslednjem statističnem podatku odlično pojasnjuje takšne odzive. Med leti 1994 in 2004 je norveška policija (na področju cele države) izstrelila točno 79 nabojev, od tega je 48 nabojev bilo izstreljeno v enem dnevu, med ropom Nokasa.

Ocena:


1 komentar:

  1. "Tukaj ne boste našli ljubezenske zgodbe v ozadju, nesrečnega kriminalca, ki v resnici želi odnehati in se zato odloči še za zadnji posel. Tukaj ni junaško nastrojenih policistov ali prisebnih, atraktivnih bančnih uslužbenk, ne direktorja poslovalnice, ki bi rad umrl kot heroj..." ...niti psihopatskega roparja, ki med ropom pozabi na denar in raje sadistično zlorablja uslužbence (in tako pokvari načrt)... - verjetno največji kliše heist filmov.
    Super film.

    OdgovoriIzbriši